Wednesday, November 5, 2008

Jelajah Trengganu



Pada 1 hb Nov 2008 hari sabtu, Aku telah turut serta dalam rombongan meminang untuk 'adik Wan' Aku ke Ladang Jaya, Sungai Tong, Trengganu Darul Iman. Rombongan yang pada mulanya akan di'konvoi' dengan 4 buah kereta yang memuatkan ahli seramai 20 orang. Alih2nya sehari sebelum konvoi bermula, hanya tinggal 2 kereta sahaja lagi yang akan meneruskan misi peminangan ini. Ini kerana ramai ahli yang terlibat dengan komitmen yang lain disaat2 akhir.


Yang pastinya, Aku bersama dengan Emak, Abah dan Nyah telah berjaya menempatkan diri kami dalam acara peminangan ini. Ini bermakna Aku sekeluarga dalam satu kereta iaitu 'My Dream Car....Toyota Avanza 1.3 vvti'. Dan penghuni kereta sebuah lagi iaitu Abah Uban, Mak Mok, Kak Long, Adam, Dia dan my bro, Bapak....menaiki proton tank. Kami bertolak pada pukul 0945 melalui jalan Neram - Jabor. Kata Bapak, ini 'jalan belakang'....Sebenarnya Aku excited sangat nak pergi sebab dah lama Aku tak ke Kuala Trengganu, apatah lagi ikut jalan belakang. Tapi sepanjang jalan Aku tak la boring sangat dan tak speeding pun sebab Aku bawak 'Pengarah JPJ Pahang', sapa lagi kalau bukan Emak Aku sendiri. Boleh katakan dia tak lelap walau sesaat pun...dan mulutnya pun tak diam. Sampai Kuala Berang, Abah Uban suruh Bapak berhenti sebab dia nak makan nasi....lapar katanya. Yang membuatkan Aku tertanya2, kami nak ke rumah kenduri tapi masih lagi berhenti untuk makan. Inilah 'special'nya ahli keluarga Hjh Teh yang sememangnya tak boleh jauh dari makan. Makan pulak tu mesti yang enak2 sih!!...kepala ikan patin 2 biji, ekor ikan patin 2 ketul, ikan lampam goreng 1 ekor, ikan bakar 2 ekor dan ulam2an yang lain. Yang nak makan tak sampai 10 orang tapi lauknya dekat 10 orang lebih makan....Aku anggarkan bayarannya dalam RM 70 - RM 100,...cis!!! Aku tewas dalam pembidaan....rupa2nya tak sampai RM 50. Sampaikan Aku suruh budak pompuan tu kira lagi sekali....betullah...bayarannya RM 41 jer.


Kami sampai ke Ladang Jaya, Sungai Tong tepat jam 1 ptg. Tak payah la kita cerita tentang proses peminangan sebab itu keje 'orang tua'. Lebih kurang 1 1/2 jam, semuanya berjalan lancar. Kami bertolak ke Kuala Trengganu kerana Emak Aku ngan Kak Long yang kepingin sangat nak ke Pasar Payang. Tak ada apa yang 'special' pun kat Ganu ni dan tak ada perubahan pun dari 7 - 8 tahun lepas kali terakhir Aku ke sana ngan 'TOK'...jam telah menunjukan hampir ke pukul 5 ptg, kami bertolak balik ke Kuantan ikut 'jalan Pantai' kata Bapak. Sampai di Kerteh, dah maghrib...isi minyak + sembahyang, pastu Abah Uban ngan Tok Siah dah mula lapar...makan dulu. Seperti biasa, Aku turut juga membida kali ini...dengan TomYam 2 orang makan, Sup Tulang 3 orang makan, Nasi Goreng USA 2 orang makan, Nasi Goreng Cendawan, Kuew Tiau Goreng dan air. Memandang dah dekat ngan Kuantan, Aku ambil harga Kuantan.....mesti tak lari dari RM 60 - RM 70...Aku bersedia untuk membayar kali ini, kesian gak kat Abah Uban...Akhirnya Aku hanginnnnn satu badan, kerana Aku cuma dikehendaki membayar RM 50 jer.!!!Kalau ada rezeki, Aku nak bawa lagi keluarga Aku ke Trengganu, hanya untuk MAKAN saja....murah bebb!!!!!


Akhirnya kami selamat tiba ke Bukit Goh hampir jam 2130...Alhamdulillah, semua selamat. Apapun yang menghairankan Aku...hanya 1 perkara iaitu Aku tak rasa letih dan penat walaupun sepanjang hari perjalanan tanpa pertukaran 'driver' ngan Nyah. Ooooooo baru Aku ingat, sebelum memulakan perjalanan pagi tu Aku pekena 1 sachet 'Kopi Kawe'.....terima kasih 'Kopi Kawe'...dan rupa2nya 'My Dream Car' telah membuat perjalanan sejauh 508 km selama hampir 12 jam...duit minyak RM 85.00 jer....Jumpa lagi Trengganu!!!!!!




7 comments:

Mc Zue said...

baru terengganu bang.. belum smapai kota bharu lagi.. lagi perghhhhhhh

Eja said...

sempat lg dia promosi kelate mari dio tuh!

hisyamrahman said...

mu kuat la ngempen zue...plan nok gi...tok jadik jugok

Mc Zue said...

EN. SYAM.. Nama lagi plan.. hehehe

anis said...

bior betullll...murah tuh... jom kita pg kb plak...

jankaulu said...

kan dah kata banyak kali

terengganu negeri cantik, budaya menarik dan orang2nya not bad...

jankaulu said...

but i love pahang 2...

banyak pokok2, negeri besar, aman sentosa. orangnya baik-baik...

tima kasih