Monday, December 14, 2009

Persiapan Persekolahan Bermula!!!

Yahooooo.com nampaknya bulan Disember hampir melabuhkan tirainya bagi menutup tahun 2009 dan tahun 2010 akan menampakkan sinarnya. Maka bermulalah pula saat2 untuk aku n isteriku bagi membuat persiapan bagi anak2 untuk melangkah dunia persekolahan semula yang hampir 2 bulan ditinggalkan kerana bercuti.

Apapun persiapan persekolahan tetap akan dilaksanakan, maka duit n bajet terpaksa dikeluarkan juga untuk membeli kelengkapan persekolahan anak2 aku. Yang sulung perempuan akan melangkah ke sekolah menengah dalam Tingkatan 1 manakala 2 anak lelaki aku masing2 dalam Darjah 4 dan Darjah 6. Nampaknya bajet tahun ni mungkin bertambah kut....Dan yang memeningkan kepala aku pulak....masa ni lah road tax n insuran keta nak mati, tambah lagi beban atas batu jemala aku ni. Tapi tak pa...pasti ada jalan penyelesaiannya nanti..insyaallah. Aishhh!! kat mana la nak cari duit ni! nak cari duit! nak cari duit!


Aku...kan Abanggg : # Aku pasti rezeki anak2 tetap ada, janji kita ikhlas dengan apa yang kita hajatkan untuk anak2 kita...insyaallahhh.

Wednesday, December 2, 2009

PapaDom Vs PapaMie!!!

Korang dah tengok Papadom x lagi??? Aku sanggup beli DvD cerita ni...aku pun tak tau sebab apa yang mendorong aku untuk membeli DvD ni??? Tapi yang pasti sebaik saja aku ngan kuarga aku pergi ke Kuantan Parade untuk raikan anak pompuan aku lulus upsr baru2 ni di Pizza Hut jer...sebaik lepas melahap juadah, kami pun berwindow2 shopping laa kat situ. Sebaik melintasi Cd,VcD n DvD area ternampaklah oleh aku akan DvD citer PapaDom ni, tanpa banyak songel n songeh aku ngan selamba jer kuarkan duit rm 20 bagi kat cina tu ngan harapan dia cepat kaya dan aku bertambah kayalaaaa...aku tak sabar nak balik umah tengok DvD ni. Tapi yang nyatanya, aku memang minat giler ngan mamat ni...sebab bagi aku dia kreatif n selambakodok jer...siapa lagi kalau bukan...tarataraaaa Afdlin Shaukiiiiiii.

Sampai je kat umah, terus aku suruh hakim pasang citer tu. Hanya aku ngan isteri aku yang tercinta jer yang layan citer tuh...anak2 aku buat dekk jer, sesekali jer duk depan tv. Bagi aku citer tu memang sesuai buat tontonan yang bernama Ayah, Abah, Bapak, Bapa, Papa, Walid dan semua ketua kuarga yang bergelar LeLaKi. Kisah bermula ngan seorang peniaga nasi kandar, Saadom namanya yang berbekalkan kemahiran membuat papadom. Dari sebuah warong hinggalah ke restoran, dia asyik bekerja dan membiarkan isteri tercintanya menguruskan rumahtangga sepenuh masa tanpa memberi tumpuan kepada kuarganya apatah lagi anak pompuannya yang sedang membesar walaupun hakikatnya dia amat menyayangi kuarganya. Baginya duit yang dicarinya akan membuat kuarganya bahagia dan gembira. Hinggalah suatu hari, isterinya meninggal dalam kemalangan jalan raya. Konfliknya bermula di sini macamana beliau 'baru' nak belajar untuk menguruskan rumah dan keperluan anak pompuannya tanpa seorang isteri di sisinya.


Aku menjadi tersentuh dengan jalan citer ni, kerana aku juga terlalu menyayangi anak2 aku tetapi dalam masa yang sama garang gak...sikit sebanyak aku menyedari yang aku sanggup lakukan seperti mana Saadom lakukan untuk mengawasi anak pompuannya tetapi mungkin dalam contact yang berlainan. Tapi demi anak2 aku sanggup lakukan apa saja!!! Banyak yang aku dapat pelajari dengan menonton Papadom ni. Kepada yang belum nonton, ayuh dong! nonton sih bagus sekali ceritanya!!!


Aku...kan Abangggg :# Aku sanggup mengiakan kata2 bahawa kasihnya Ibu bawa ke syurga dan kasihnya Ayah bawa ke mati....

Thursday, November 19, 2009

Kebanggaan Buat Seorang Bapa!!!



Semalam adalah hari penyampaian keputusan UPSR di Sekolah Kebangsaan Sungai Talam tempat anak - anak aku menuntut ilmu di alam sekolah rendah. UPSR jugalah merupakan peperiksaan terbesar tatkala pembelajaran peringkat rendah. Aku mengambil cuti khas semata2 ingin turut sama merasakan suasana debar jantung anak aku yang tak keruan. Aku tak mengharapkan keputusan yang terbaik dari anak aku kerna aku sendiri tahu setakat mana kebolehannya.

Aku ceritakan sedikit buat tatapan para bloggerz...Anak perempuan aku ini telah tidak menunjukkan minat untuk belajar sewaktu darjah 4 bersekolah di Sekolah Bukit Setongkol lagi. Puas aku memujuknya untuk berubah sikap agar meminati akan alam persekolahan, tapi hanya masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Tidak pernah 'dia' mengambil serius tentang apa yang aku suami isteri risaukan. Setelah aku mengetahui punca sebenar anak aku jadi begitu, hanya aku dan 2 - 3 orang cikgu di sekolah itu yang tahu akan cerita sebenarnya. Pendekkan cerita, aku mengambil keputusan untuk memindahkan anak perempuan aku sewaktu 'dia' berada di akhir darjah 5, dengan pertolongan adik2 perempuan aku untuk memujuknya berpindah sekolah ke Sekolah Kebangsaan Sungai Talam bersama2 dengan Opah Yangnya, sebagai Guru Kanan 1 di sekolah tersebut. Cubalah korang semua bayangkan, dengan tak minat belajar sejak darjah 4 dan 5 terutamanya subjek matematik, dan semua subjek itu perlu 'dipulun' dalam masa setahun sebelum menduduki peperiksaan UPSR.

Aku suami isteri tak pernah jemu2 mendoakan anak2 aku termasuklah 'dia' agar rajin menuntut ilmu dan sering mengingatkan mereka ilmu itu adalah kekayaan yang sejati. Aku menjadi terharu bilakala anak perempuan aku meminta untuk dimasukkan ke kelas tuisyen di sekitar perumahan aku, yang selama ini bagaikan pusat serenti bagi 'dia'. Aku tak pernah merungut untuk 'hantar dan ambil' beliau setiap kali untuk ke tuisyen. Aku suami isteri tak pernah menghampakan setiap kali 'dia' nak menghadiri kem motivasi samada percuma ataupun berbayar. Ini kerana 'benda2' ni semua adalah yang 'dia' tak pernah ada keinginan untuk pergi. Sepanjang tahun 2009 adalah tahun keseronokan untuk 'dia' belajar. Terima kasih dan syukur ku panjatkan buat Mu Ya! ALLAH kerna perkenankan doa aku,.. mungkin.

Setiap kali peperiksaan PKSR, 'dia' akan menunjukkan peningkatan dalam semua subjek terutamanya matematik yang selama ini 'dia' sentiasa memperolehi 'D'. Sehinggalah pada peperiksaan percubaan UPSR 'dia' memperolehi 1A 2B 2C. Aku terharu bila 'dia' membawa pulang slip percubaan sambil menjerit kerana beliau memperolehi C dalam matematik. Ini kerana aku sering mengingatkan 'dia' tentang pentingnya matematik kalau kita nak ke universiti. Untuk mendapatkan C dalam matematik, aku menjadi tak malu untuk bertanyakan kepada sahabat aku, Salman yang sememangnya pakar matematik setiap kali 'dia' mempunyai masalah dan aku sendiri tak mampu menyelesaikannya. Terima kasih Gu....

Aku bersama2 isteri menuju ke sekolah bagi memberi semangat buat 'dia'. Tapi...aku pernah bertanyakan kepadanya..."berapa kakak target untuk upsr ni?". Dengan penuh yakin 'dia' cakap samada 3A 2B ataupun 4A 1B. Aku hanya mampu tersenyum tapi bangga kerana anak perempuan aku dah ada 'pencapaian' yang aku harapkan dalam hidupnya yang selama ini aku risau sesangat. Bagi aku satu keajaiban sekiranya 'dia' mampu mendapat seperti yang diangankannya. Bagi Aku, cukuplah sekadar 'dia' tidak diletakan di kelas yang tercorot bila di peringkat sekolah menengah di sebabkan subjek matematik sekiranya mendapat D . Sebaik nama 'dia' diumumkan, aku nampak langkah longlainya tatkala menghampiri aku membuatkan hati aku menjadi tak keruan...seraya memanjatkan doa,Ya Allah! janganlah bagi anak aku gagal. Semakin menghampiri aku, 'dia' menangis dan aku tak sanggup tengok mukanya...dan aku pasrah kini..'dia' menunjukkan slip peperiksaannya kepada aku. Memang benar Ya Allah! Aku menjadi seperti ibubapa lain yang anak mereka mendapat 5A...tapi lain pulak dengan aku, ini kerana anak aku hanya mendapat keputusan B dalam matematik tapi dalam tak aku sedari airmata gembira mengalir dipipi tanda gembira yang teramat sangat. Dan keputusan penuhnya tidaklah sebaik anak orang lain, tapi alhamdulillah dengan hasil usahanya selama setahun 'dia' mendapat 2A 3B. Aku rasa bersalah terhadap anak aku kerana sepatutnya aku telah mengambil langkah seawal mungkin memindahkannya dulu. Tapi tidak mengapa...aku berharap 'dia' akan meneruskan pencapaian yang terbaik di masa akan datang.

Terima kasih aku terhadap Opah Yang dan guru2 terlibat dalam pembentukan anak perempuan aku menjadi pelajar terbaik walaupun bukan di mata sekolah tapi sudah cukup membuatkan aku bangga menjadi seorang bapa kepada anak yang bernama SITI NURSHAHIRAH SOFIAH....teruskan perjuangan mu anakku kerana aku yakin akan ada sesuatu kejayaan yang sedang menanti mu dalam pencarian sebuah realiti yang bernama KEHIDUPAN.

Aku...kan Abanggg :# Seseorang yang berusaha bersungguh2 kerana Allah dan percaya akan kemampuan diri sendiri, nescaya Allah akan tunjukkan hasilnya.

Tuesday, November 10, 2009

TahuKah Kamu???


1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa
melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku dan tersenyum seorang seorang.

Aku...kan Abang :# Aku pun bengang gak ni!!

Tuesday, October 13, 2009

Teruk Sangat Ke Aku Ni????

Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan....
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua...
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua orang...
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua orang nak...
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua orang nak cari...
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua orang nak cari salah...
Teruk sangat ke aku ni????? Hinggakan semua orang nak cari salah aku!!!

Moralnya di sini ialah Aku...kan Abanggg

Tuesday, September 8, 2009

Doa Seorang Ayah Buat Anaknya...

Bermula pada 08.09.2009 sehingga 10.09.2009 adalah hari peperiksaan UPSR bagi murid2 tahun 6 di seluruh Malaysia menduduki peperiksaan tersebut. Termasuklah anak perempuan aku, Siti NurShahirah Sofiah. Aku sesungguhnya tidak mengharapkan keputusan 5A, apa yang aku harapkan hanyalah dia akan mendapat kejayaan yang boleh aku banggakan. Aku cukup bangga kerana anak perempuan aku ini telah menunjukkan usaha dalam pelajarannya, yang aku sendiri tidak menjangkakannya. Memandangkan selama ini beliau tidak menunjukkan semangat untuk belajar tatkala beliau di tahun 3 lagi hinggalah ke tahun 5. Puas aku bertanyakan kepadanya kenapa??? Tapi dia hanya mendiamkan diri sahaja. Sehinggalah pada pertengahan tahun 5 aku meminta isteri aku bertanyakan kepada kawan2 nya, kerana pada aku mesti ada sebabnya dia berkeadaan demikian. Dan akhirnya terjawab sudah segala kemelut yang menyelubungi anak perempuan aku ini adalah disebabkan oleh tindakan 2 orang cikgunya yang telah 'memalukannya'. Aku bukannya seorang yang suka 'memenangkan' anak sendiri, tapi aku ambil iktibar di atas kejadian tersebut. Aku mengambil langkah menukarkannya ke sekolah lain atas kehendaknya.

Apa yang boleh seorang ayah seperti aku ini mengharapkan pada seorang anak yang tiada minat untuk belajar selama 2 1/2 tahun tanpa aku mendekati dan ambil tahu permasalahannya. Setiap waktu aku hanya mendoakan agar dia boleh menjadi contoh tauladan terhadap adik2nya sudah memadai bagi aku. Tapi Tuhan Maha Kaya, dalam 1 1/2 tahun kebelakangan ini dia telah mula dan baru untuk menunjukkan minat untuk belajar. Dia sendiri minta untuk menghadiri kelas tuisyen dan tidak akan gagal untuk meghadirkan dirinya ke sekolah apatah lagi kelas tambahan yang diadakan setiap petang. Setiap hari aku doakan untuk anak2 termasuk anak perempuan aku ini dan setiap hari juga akan ada perubahan dalam pembelajarannya. Aku cukup bangga......

Ya Allah...Sesungguhnya aku mohon padaMu agar anak perempuan aku memperolehi kejayaan dalam peperiksaan upsrnya. Aku tidak mengharapkan kejayaan yang besar buatnya, Ya Allah. Cukuplah sekadar Kau pandang akan usahanya untuk berjaya, Ya Allah. Cukuplah Kau pandang akan kegigihannya untuk memajukan dirinya, Ya Allah. Kau tetapkanlah imannya terus melekat pada MU, Ya Allah. Jangan Kau beralihkan hatinya untuk terus berdoa kepada MU, Ya Allah. Kerana Kau Maha Pengampun dan Maha Penyayang, Ya Allah. Amin...amin..Ya Rabbal Alamin.

Moralnya di sini ialah dulu waktu kita kecil, kita kan ambil lewa saja untuk belajar walaupun diingatkan oleh mak ayah kita. Tapi bila dewasa dan mempunyai zuriat barulah kita tahu betapa besarnya harapan mak ayah kita untuk kita menuntut ILMU.

Wednesday, September 2, 2009

Iron Chef!!!

Hari ni genap 13 hari kita semua berpuasa di bulan ramadhan. Dan ramadhan kali merupakan sejarah dalam hidup aku sekeluarga, di mana aku berjaya menyediakan 3 jenis resepi untuk juadah anak2 aku berbuka puasa. Semua orang terkejut apatah lagi emak aku la...Aku sendiri pun tak percaya yang aku akan masak juadah untuk berbuka. Habis adik beradik aku tahu yang aku masak pada hari itu. Aku masak juadah yang diberi nama oleh empunya pencipta iaitu sticky caramel chicken wings, sotong masak szechuan dan ciptaan sendiri iaitu ayam bakar bermadu. Dan yang bestnya seperti biasa aku tetap menjadi pujaan kepada anak2 aku sendiri kerana kepandaian aku memasak. Tapi bagi emak aku pulak...???? Masakan Cok Dang tetap menjadi pujaannya!!!!

Moralnya di sini ialah kalau kita tidak berani lakukan sesuatu, kita tidak tahu akan kebolehan kita yang sememangnya ada.

Monday, August 24, 2009

Maafkan Aku Emak...Maafkan Aku Abah!!!

Bila kenangkan usia kita makin meningkat, maka bertambahlah juga usia orang tua kita. Ini boleh diandaikan kita hanya mempunyai secebis...sedikit...sedetik...secangkir...seminit...sesaat maupun apa2 lagi 'se' yang kita ingin huraikan. Tapi bagi aku...mahu rasanya aku putarkan detik waktu yang cukup pantas berputar yang meninggalkan satu persoalan...apakah aku telah dan memberi ketaatan sepenuhnya untuk aku menjadi seorang anak yang taat terhadap kedua ibubapa ku???

Demi Tuhan yang mencipta sekelian alam...tatkala ini aku ingin sekali menjadi seorang anak yang tidak sama sekali menjadi anak yang degil dan sering membantah dan memberontak akan orangtuanya...dan aku berjanji tidak akan mengeluarkan kata2 yang menyakitkan hati mereka walaupun sekadar berkata...'ah!!'. Cukuplah di masa kecilku membuatkan orangtua ku menangis akan perbuatan mahupun perkataan yang terhambur keluar dari mulutku. Maafkan aku mak!...maafkan aku abah!. Aku terlalu sayang mereka berdua. Dan kini hidup ku...mati ku...sesungguhnya aku ingin menyenangkan mereka berdua, aku ingin menjadi anak yang taat akan perintah orangtuanya disamping taat perintah yang Esa. Doa yang aku panjatkan kehadratNya akan terus mengiringi kehidupan kalian berdua agar kita semua akan diberi kesempatan yang lebih lama lagi untuk aku terus menjalankan tugasan aku sebagai ANAK.

Aku menjadi sakit hati bila melihat ada di antara anak2 sekarang yang masih lagi 'ingin' dan 'bangga' menjadi 'anak derhaka' terhadap orangtua mereka. Masih lagi menengking dan memaki orangtua mereka...masih lagi berkira dengan orangtua mereka. Percayalah!! Azab dan balasan pasti menanti kita samada di dunia ataupun di akhirat kelak...Mungkin mereka ini tidak lagi memahami akan maksud kehilangan...bila duit hilang, habis serumah kita kecoh dan mencarinya. Inikan pulak orangtua kita...ibu yang melahirkan dan membesarkan...ayah yang merengkoh mencari rezeki bagi menyediakan makan pakai kita. Senang sungguh kita meninggikan suara!!!

Kini aku mengharapkan anak2 ku tidak seperti mana aku sewaktu dulu. Aku harapkan mereka akan sedar betapa penting dan tahu di mana letaknya kedudukan seorang ibu dan ayah dalam sebuah institusi kekeluargaan. Buat emak dan abah...maafkan abang andainya kesilapan lampau abang banyak mengguriskan hati emak dan abah. Moga emak dan abah terus sihat tubuh badan dan dipermudahkan rezeki...aminnn.

Moralnya di sini ialah seseorang yang faham di mana letaknya kedudukan 'ibubapa' dalam islam nescaya mereka tidak akan berkata...' ahh'.

Thursday, August 13, 2009

Nak atau Tak Nak???

Semalam kita dikejutkan dengan kematian seorang lagi insan yang kita semua kenali, iaitu ketua kumpulan nasyid Rabbani, Ustaz Asri Ibrahim, 42, meninggal dunia di Hospital Pantai, Kuala Lumpur kira-kira jam 11 pagi semalam kerana sakit jantung. Allahyarham yang juga penyanyi utama kumpulan itu dilaporkan pengsan sebelum dikejarkan ke hospital berkenaan.

Betullah janji Allah...ajal, maut, jodoh, sakit, demam, miskin, kaya, H1N1, H2N2 dan semuanya ini adalah ketentuan dari - Nya. Tiada siapa boleh mengelaknya lagi...Yang pastinya, amalan kita sentiasa berterusan. Itu pastiii.

Entah kenapa sejak beberapa minggu ini kita dikejutkan dengan H1N1...ini yang peliknya...orang lain makan khinzir, orang lain yang kena sakitnya. Tapi kita kena redha dengan Qadha dan Qadhar. Dan yang bestnya lagi, sekiranya seseorang dijangkiti virus H1N1 dan meninggal maka kematiannya akan bersabit dengan penyakit lain. H1N1 itu adalah asbabnya saja.

Aku pun tergolong dalam golongan yang diselubungi kerisauan antara berjuta rakyat Malaysia akan musibah yang melanda ini. Tapi aku menjadi 'cool' balik bila 'bos' aku menceritakan tentang pengertian redha dan ketentuan Ilahi. Aku menjadi manusia yang redhaaa.

Aku tengah memikirkan apakah aku perlu untuk mendapatkan rawatan di hospital akan sakit yang aku tanggung sekarang ini. Entah kenapa dalam seminggu ini aku merasa terlalu sakit sangat pada bahagian belakang dan pinggang aku. Aku mendapatkan khidmat nasihat dari 'bos' aku tentang kewajaran dan apakah yang perlu aku lakukan. Beliau suruh je aku dapatkan pemeriksaan dari hospital, ini kerana berdasarkan kepada pengalaman orang rumahnya sendiri. Aku pun mendapat khidmat nasihat lagi dari orang yang pakar tentang insuran dan sakit-makit iaitu 'Tuan Salman Khan'. Beliau dengan berbesar hati memberi khidmat nasihat tanpa bayaran dikenakan agar aku ke hospital bagi mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

Aku tengah memikirkan samada aku perlu ikut apa yang di sarankan oleh pakar rujuk aku?? Kalau setuju...bila harus aku pergi?? Sehari dua ni aku perlu siapkan kerja2 di pejabat...minggu depan anak2 aku mula periksa bagi penggal 3...kesian kat dia orang dan minggu lagi satu pula, umat islam mula berpuasa..Buntu gak ni???? Istikharahlah dulu....

Moralnya disini adalah segagah mana kita dan sebijak mana ilmu sains kita, tidak akan dapat mengatasi akan Rabb Nya.


Sunday, July 5, 2009

Majlis Perpisahan

kami dalam perjalanan ke majlis pecah tanah piza hut giant
dengan kenderaan penaja Avanza, sapa lak kentut ni???...kami tak bau apa pun, dia sorang je tutup hidung.

Antara tetamu kehormat yang hadirkan diri...berbaju kuning Tn hj Arildinho
( buat muka lapor ), Pn Hjh Bamble Bee ( kontrol ayu ) n yang diraikan budak sengal banget, Fiza ( kononnya yuna )
Hidangan pertama sampai untuk aku jer iaitu nasi goreng keju...tah apa ke jenis juadah tahh...rasa hampehhhh

Serpihan tetamu kehormat bersama ngan tetamu yang tak diundang...yang berbadan besar tu lupa lak namanya tapi hensem gak orgnya, yang tengah tu Puan Sri Hjh Sallie ( kontrol lapor nampak ) n kakak kepada yg kontrol lapor tu Hjh RoseNoniNyah ( tengah menunjukkan muka teramat lapor ),dia la yng tak diundang tu!!.....malangnya muka bos aku tak gamakk aku paparkan disini sbb terlalu laporrrr sangattt katanya.

Untuk Fiza:
Terima kasih di atas kepraktikalan anda kat unit rekod...kekalkan prestasi kuarangkan kontroversi tak kira dimana anda berada...kalau buat album ke2...bolehlah bagi free kt abg.. adiossssss

Moralnya disini ialah tak semua perbuatan yang kita lakukan akan disenangi semua orang melainkan ada orang yang sudi menghargainya.

Tuesday, June 2, 2009

Erti Sebuah Kasih Seorang Suami!!!

Aku tertarik dengan email yang aku dapat dari seorang teman. Aku dapati apa yang di perkatakan ini ada kena mengena dengan realiti kehidupan aku sebenar dalam melayari kehidupan suami-isteri. Dan aku megolah balik isi cerita agar mudah difahami.

Dalam mengharungi kehidupan 'Aku' suami - isteri . Berbagai asam garam kehidupan berumahtangga yang kami hadapi selama 13 tahun kami ber'pacaran'. Pahit, manis, kelat dan masin memang serba cukup bagi mewarnai bahtera kehidupan kami. 'Aku' suami-isteri sering bersembang2 sebelum mata terpejam lena. Entah macamana dialog2 dari isteriku telah terkeluar dari mulutnya.

Isteri 'Aku' : Mengapa abang menyukai Ayang? Mengapa abang cintakan Ayang?

'Aku': Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Ayang!

Isteri 'Aku' : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan Ayang sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

'Aku': Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Ayang!

Isteri "Aku' : Tak boleh beri bukti! Tidak! Ayang hendak abang terangkan kepada Ayang sebabnya. Kawan-kawan Ayang yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

'Aku' menarik nafas panjang dan dia berkata, "Baiklah! Abang mencintai Ayang sebab bagi abang Ayang cantik, lemah lembut, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Ayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Ayang!"

Isteri 'Aku' tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan 'Aku'. Namun begitu selang beberapa hari isteri 'Aku' mengalami demam yang amat teruk sehingga koma di hospital. 'Aku' amat bersedih lalu berkata kepada isteri ku walaupun isteri ku masih dalam keadaan koma kerana 'Aku' tahu bahawa isteri ku tetap mendengar,

"Ayang! Jika disebabkan suara, abang mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu abang tidak boleh mencintaimu."

"Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan abang mencintai mu...sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu abang tidak boleh mencintaimu."

"Jika disebabkan senyuman, abang mencintai mu... sekarang bolehkah ayang tersenyum? Tidak! Oleh itu abang tidak boleh mencintai mu."

"Jika disebabkan setiap langkah, abang mencintaimu. ... sekarang bolehkah ayang melangkah? Tidak! Oleh itu abang tidak boleh mencintai mu."

"Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Abang tidak mempunyai sebab mencintai ayang lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Abang masih mencintai ayang dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati."

Maka menitislah air mata seorang ISTERI yang sudah memahami erti sebuah kasih-sayang bagi seorang yang bergelar SUAMI seperti 'Aku'...

Moralnya disini adalah jangan dipersoalkan kasih sayang seorang SUAMI jika kita telah redha bahawa dia adalah ketentuan Allah kepada kita sebagai ISTERI kepadanya.

Tuesday, May 26, 2009

Perwirakah Aku???....Bah 2

Aku sambung balik cerita tentang aku menghadapi saat2 menjalani latihan rekrut sebagai anggota tentera laut diraja Malaysia yang berpangkalan di Woodland, Singapura. Rupa2nya yang hadir untuk menjalani saringan kedua ini mencecah 900 orang lebih, dan diberitakan cuma 600 orang saja yang akan diterima sebagai rekrut. Kami terpaksa menjalani latihan kecergasan selama seminggu sebelum ujian saringan diadakan. Dan dalam seminggu tu jugalah kami merasa perit jerih sebagai anggota tentera. Di mana kami di suruh berjalan itik sejauh 5 km mengelilingi kawasan pusat latihan, berlari jangan ceritalah memang dah jadi santapan, pastu dengan bangkit tubi beratus kali dan tak daya tu kena ' pumping nuckle ' la pulak. Dengan berat badan aku 75 kg sewaktu pergi menjalani ujian adalah kategori beratlah jugak. Pada mulanya aku merasakan ketidakmampuan aku untuk meneruskan latihan ini disebabkan keadaan fizikal aku yang agak mem'berat'kan...Sepanjang seminggu tu aku berdoa agar aku antara orang yang akan di'reject'.

Pada hari ujian itu kami mengahadapi ujian kesihatan di mana kami diperiksa tahap kesihatan yang benar2 sihat saja layak. Dari ber'singlet' dan berseluar dan kemudian tanpa 'singlet' sampailah ketahap tanpa apa2 pakaian kami dibuat ujian...ramai gak yang di'reject' tapi sayang aku tidak termasuk dalam kelompok itu. Ada jugak terfikir nak lari jer...tapi bila difikirkan yang jiran dah buat kenduri untuk aku...membuatkan hati aku jadi ' semangat lah pulok!!! '. Apa2pun kena tunggu keesokan harinya bagi menentukan samada aku layak ataupun tidak.

Dengan penuh semangat pagi tu selepas subuh, kami semua yang tinggal kurang sikit 800 orang telah bersiap sedia di hadapan bangunan admin pusat latihan itu. Macam biasa kami dilepaskan untuk berlari keliling pusat latihan hingga ke blok kelamin termasuklah berjalan itik yang aku tak tahan tu!!! Dan alhamdulillah aku antara yang terkebelakang sekali sampai. Rupa2nya tak sempat tarik nafas kami diarahkan menjalani 'assort course' la pulak!!! halangannya lebih kurang 10 tempat...dan yang aku pelik tu tetiba je aku jadi semangat untuk mengambil ujian ini. Dengan penuh semangat akhirnya aku berjaya melaksanakan sehingga kehalangan yang kesembilan, dan bila sampai halangan kesepuluh aku jadi nak pitam bila aku terpaksa melepasi tembok 6 - 7 kaki tingginya. Ramai juga geng yang sama tahap berat ngan aku yang tersadai kat situ kerana gagal melepasi tembok. Kedengaran juga suara2 staff 'otai' berlagak macho la konon yang cakap, " sapa2 yang tak lepas tembok ni terpaksa di'reject'...faham!!". Tetiba je aku tersenyum kerana hajat aku akan termakbul jua akhirnya...

Entah macamana sewaktu kami terkial2 nak memanjat...datanglah seorang 'pakcik' yang gayanya sedang berjogging singgah la kut, mungkin nak gelakkan kami nanti...firasat aku la!! Dengan penuh kemachoan, dia menghampiri kami. " Korang betul2 nak jadi navy ke ni?" soal pakcik tadi. " Nakkkkkk!!!" jawab sebilangan dari kami tidak termasuk aku. " Keje navy ni, berpasukan ke berseorangan? " tanya dia lagi. " Berpasukan, pakcik " jawab salah seorang kami. " Kalau dah berpasukan, kenapa korang tidak saling bantu membantu?". " Cubalah korang bekerjasama, naikkan sorang2...pastu orang yang di atas bantu pulak orang yang di bawah"...panjang dan bernas pulak cakap orang tua ni. Kami pun buat seperti mana yang orang tua tu cakap. Akhirnya kesemua yang tersadai tadi berjaya melepasi tembok tinggi tu termasuk la akuuuu. Benganggg betulll...Yang bestnya orang tua tu sempat sound kat staff 'otai' tadi, " korang yang dah lama join navy pun bodoh!!!" selamba je pakcik tu sound. Sebelum orang tua tu berambus, kami sempat ucapkan " Terima kasih, pakcik". Dia senyum je...Rupa2nya orang tua yang kami panggil pakcik tu adalah Komander Musa Jabar iaitu Pegawai Memerintah Pusat Latihan TLDM Woodland...kami semua tersenyum kambing biri2 je, bila orang yang sepatut kami panggil TUAN...kami panggil PAKCIK.

Aku cuba gak cari album2 lama sewaktu aku dalam tentera kot2 ada..nantilah aku upload!!!jumpa lagi nanti...

Moralnya disini adalah rupa paras seseorang belum tentu menjamin akan pangkat dan darjatnya untuk kita kenali, cukuplah sekadar kita mampu untuk menghormati setiap orang tanpa kira pangkat dan darjatnya.

Monday, April 27, 2009

Selamat UlangTahun Tentera Laut DiRaja Malaysia yg Ke 75 Tahun.


Sempena Sambutan Jubli Intan TLDM yang bakal diraikan pada 27 april ini, pelbagai acara dirancang bagi menyemarakkan sambutan tersebut. Acara mega sambutan Jubli Intan dimulakan dengan Pengisytiharan Bandar Lumut Sebagai Bandar Tentera Laut pada 24 April 09 oleh Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzudin Shah Ghafarulahu-Lah.

Kemuncak Sambutan Jubli Intan TLDM ialah Istiadat Penganugerahan Panji-Panji KD RAJAWALI, KD SRI SANDAKAN dan KD PANGLIMA HITAM serta Istiadat Mengarak Panji-Panji KD MALAYA, KD PELANDOK, KD RAJAWALI, KD SRI SANDAKAN dan KD PANGLIMA HITAM di Stadium Pangkalan TLDM Lumut. Upacara perbarisan tersebut disempurnakan pada 27 April oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al Haj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj, selaku Kepten Yang DiPertua TLDM. Turut hadir pada Istiadat Penganugerahan Panji-panji ini ialah Panglima Angkatan Tentera; Panglima Tentera Laut; Timbalan Panglima Tentera Laut; Mantan-Mantan Panglima Tentera Laut; Panglima-panglima TLDM; Pegawai Kanan serta Warga TLDM.

" Untuk warga TLDM, Selamat UlangTahun Tentera Laut DiRaja Malaysia Ke 75 Tahun."

Moralnya ialah seseorang pejuang itu perlu tanya pada diri sendiri apakah sumbangan anda terhadap negara...dan jangan dipersoalkan apa yang negara beri kepada anda.

Tuesday, April 14, 2009

Perwirakah Aku???....Bah 1


Tatkala aku melangkah masuk ke pejabat pagi tadi, entah macamana aku terpandang senaskah majalah yang begitu sinonim ngan aku suatu masa dulu...iaitu majalah SAMUDERA. Majalah ini berkisarkan tentang dunia tentera laut di Malaysia.

Lirik lagu patriotik di atas adalah menjadi lagu wajib kepada warga TLDM termasuk la aku suatu masa dulu dan sehinggalah sekarang aku telah nyanyikan buat anak2 aku pulak. Alhamdulillah...nampaknya mereka dapat menerima kehadiran lagu ini didalam arus permodenan lagu2 sekarang. Tetapi aku terpaksa bercerita panjang kepada mereka, kenapa lagu ini dinyanyikan oleh warga Tentera Laut Malaysia. Terima kasih buat anak2 ku kerna memahami semangat yang ada dalam diri aku ini.

Kekadang aku pun tak faham akan diri aku sendiri, aku memasuki perkhidmatan tentera laut ini tanpa kerelaan aku waktu itu iaitu dalam sekitar tahun 1987. Mungkin minat kot?? Jauh sekali laa, kalau sesiapa kata aku memang minat!!!...Tapi yang pasti aku gagahkan langkah kaki ku untuk menghadiri temuduga di Sek Men Paya Besar, Kuantan. Dan yang membuatkan aku bengang... kerana aku telah berjaya dalam sesi temuduga dan ditempatkan dalam Unit Prantis Kimpu TLDM dan akan dihantar ke Australia untuk kursus seterusnya.

Aku mengambil masa gak la untuk memikirkan samada aku nak pergi atau sebaliknya. Yang bestnya, jiran sebelah rumah aku buat kenduri kesyukuran untuk aku. Sehingga sekarang ianya menjadi tandatanya kenapa mereka sanggup buat majlis itu untuk aku???? Adakah mereka bersyukur aku tiada di kampung atau...??? Konfius la aku. Abang Atan ( Ah Tong kepada sesapa yang kenal), waktu tu bertugas di Sarawak pun sanggup balik Kuantan semata2 nak bagi tazkirah supaya aku tak teruskan niat aku dalam bidang ketenteraan. Macam2 yang dia bercerita tentang keburukan dan keperitan dunia ketenteraan ini, tanpa ada satu pun cerita kebaikan pada dia.

Akhirnya! Akhirnya! Akhirnya! Tanpa 'kerelaan' dan 'minat' aku pergi jugak untuk melaporkan diri ke Pusat Latihan Tentera Laut DiRaja Malaysia yang pada waktu itu berpusat di Woodland, Singapura. Mungkin di lain kali aku akan bercerita tentang pengalaman aku dalam dunia ketenteraan walaupun tanpa 'kerelaan' dan 'minat'....itupun kalau ada yang sudi nak baca laaaaa..
' semboyan angkatan laut kita...di samudera raya...'

Moralnya disini adalah sekiranya kita tak tahu apa yang kita nak buat, lebih baik kita fikir dulu apa yang patut kita nak buat sebelum kita buat.

Tuesday, April 7, 2009

Bagaimana Kalau Kena Ke Kita...???

Bagaimana seandainya kejadian di atas benar2 terjadi di dalam kehidupan kita. Tatkala ibu kita sendiri diperlakukan sedemikian rupa oleh manusia bertopengkan 'binatang' yang tiada berhati perut dihadapan kita...saat2 dimana kematian ibu kita makin hampir menjelma tiba dan dikesempatan itu sebaris wasiat sempat dibisikkan ketelinga kita, agar kematiannya perlukan pembelaan...apakah yang termampu kita lakukan diketika dan disaat itu????


Ya!!! yang pastinya tangisan dan raungan akan keluar dirongga kerongkong kita...sedih?...hiba?...sakit hati?...marah...? Dan yang pasti apakah wasiat tadi akan ditunaikan??? itu yang menjadi persoalannya...Kalau kita...???

Moralnya di sini ialah sebagai seorang anak, 'jatuh' wajib untuk sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua ibubapanya agar saat2 kematian mereka itu dalam keadaan senang mereka...aminnn

Wednesday, March 18, 2009

Keabadian Kasih Untuk Seorang Ayah!!!

"Ayahhh dan Ibuuuuu...ayahhh dan ibuuuu...iiiituulahhh... permulaan kamiii...dapat melihattt bulan dan matahariiii...oooooo...ayahhh dan ibuuu...ayahhh dan ibuulah mesti dihormatiiii...". Memang menusuk kalbu kita seandainya diamati bait2 puitis lagu dendangan allahyarham Sudirman. Lagu ini memang tak jemu mendengarnya. Lagu ini juga mengingatkan aku kepada pasangan diatas. Mereka berdua cukup bermakna dalam kamus kehidupan ku. Nama mereka berdua memang akan terus terpahat dalam senarai orang yang aku sayangi. Hanya Allah saja yang tahu...akan kasih sayang aku kepada mereka.

Mereka berdualah yang mengajar aku erti sebuah kehidupan tatkala usia ku meniti remaja. Walaupun aku dikelilingi dengan kasih sayang keluarga aku tetapi dengan merekalah aku mengenal erti kasih sayang. Dengan merekalah aku diasuh menjadi seorang anak yang sentiasa menghargai akan jasa orang tua. Terima kasih ayah...terima kasih ibu, tanpa didikan kalian berdua...belum tentu aku menjadi sebegini. Aku bersyukur kepada mu...Ya Allah...kerana memberi peluang untuk aku tinggal bersama mereka walaupun hanya untuk seketika.

Ayah aku ni memang seorang yang handsome...ramai peminatnya, pandai melawak dan buat lawak walaupun nampak je serius. Sepanjang aku bersama ayah...hidup aku tak pernah sunyi, sentiasa riuh rendah dengan gelak tawa yang mewarnai kehidupan aku waktu itu bersama mereka. Ada jer cerita lawak yang akan disampaikan, apatah lagi waktu berkumpul bersama2 adik beradik, saudara mara sebelah ibu aku ( isterinya ). Tapi...tidak pulak keluarga sebelahnya, dia akan berubah menjadi seorang yang protokol...seolah2 dia tu menteri kabinet macam kawan sekampungnya Datuk Seri Dr Zahid Hamidi. Mungkin juga ingin menjaga keperibadian beliau untuk dihormati ahli keluarganya...sehingga kini ianya menjadi tandatanya.
Lawaknya memang tersendiri...Kami semua merindui akan lawaknya.

Semenjak sekolah rendah lagi aku dah rapat dengan ayah...maknanya aku memang boleh dikategorikan anak saudara yang rapat dengan ayah, sehinggakan aku tak merasakan yang dia adalah bapa saudara aku...percayalah dunia akhirat dia adalah AYAH kepada aku. Dan aku rasakan ayah memang sayang kat aku, ini kerana seingat aku laa...kemana saja dia pergi, dia pasti akan mengajak aku dulu. Bagi aku, dia cukup 'sporting' dalam apa jua hal. Bab mengorat awek pun boleh dibincangkan. Waktu aku bersekolah di Slim River, cakap saja pada budak2 Slim Village... siapa yang tak kenal Cikgu Rashid. Aku pun apa lagi...ambil peluang sebaik mungkin terhadap aweks2 dari Slim Village...dan aku dapat merasakan ke'glamour'an waktu itu. Terima kasih ayah!!!

Aku menjadi rapat dengannya sehinggalah aku dah bekerja sebagai Tentera Laut yang berpengkalan di Lumut...alhamdulillah aku masih lagi dekat dengannya. Dan aku berjanji dengan diri sendiri untuk sering meluangkan masa menjenguk ayah dan ibu, paling tidak sebulan dua kali. Dan alhamdulillah aku panjatkan syukur pada Mu..Ya Allah kerna telah permudahkan impian aku selama aku berulang alik menjenguk ayah dan ibu. Tatkala aku nak berkahwin pun ayah masih memainkan peranannya. Aku masih ingat lagi sewaktu aku bersamanya bersembang2 kat kampung ibu aku di Serdang, Kedah...masa tu kenduri kahwin sepupu aku, Cikgu Helmi. Ayah bertanya, " Hang tak berkenan ka kat member2 cikgu Helmi...ramai tu?". Aku pun jawap, " Ada gak...Ayah!!". Dalam aku dengan ayah asyik bersembang, datanglah adik Tini cakap yang cikgu Helmi suruh aku hantar member2 dia....yang best tu , semuanya pompuan. Bab2 ni, aku memang respek dengan abang2 sepupu aku, yang sedia memahami. Tapi yang bestnya...pastilah ayah aku. Aku nak bawak kereta Mitsubishi buruk aku, tapi dia tak kelaslah pakai kereta tu. Dia pun hulurkan kunci kereta Mazda Astina milik Arwah Mak aku yang sorang lagi ( Mama ). Sempat lagi dia berpesan agar aku dapat 'kenen' budak perempuan yang pakai tudung labuh dan berkaca mata. Perggh!!! Ayah memang sama 'taste' dengan aku, sebab kami berkenan orang yang sama. Mungkin berkat doa ayah, budak pompuan tu duduk depan ngan aku sampailah sekarang kalau kemana2 aku pergi sebab dia dah jadi isteri aku sekarang!!! Terima kasih ayah!!!

Tatkala aku dikurniakan cahayamata seramai 3 orang, walaupun ketiga2nya sayang akan Wan Rashid ( pangilan utk ayah ) tetapi anak aku yang ke2, Luqman amat rapat dengannya. Pada Luqman, Wan Rashid adalah Wan dia sorang. Dan yang dapat aku perhatikan adalah ada persamaan antara mereka berdua....yang pasti cara jalan, cara senyum, kembang hidung ada sikit persamaan dengan ayah.

Pada 15 hb Mac 2009 baru2 ini telah genap 4 tahun ayah aku pergi meninggalkan kami semua untuk selama2nya. Sehingga kini kami masih merindui akan kehadiran setiap kali berhimpun...pasti akan kedengaran suara2 yang berkata terutama mak aku di Bukit Goh, "Kalau ada ayah hang ni, mesti...." tak sempat habis pun, dah disambut dengan tangisan. Ayah!!!abang tak mampu nak memberikan wang ringgit buat ibu kerna abang tak mampu...tapi janji abang, selagi ada nyawa....abang akan memberi kasih sayang padanya. Semoga ayah bahagia di sana...tapi yang pasti ayah tiada pengganti untuk selamanya.

Moralnya di sini ialah kekadang kasih sayang kita kat seseorang tidak boleh dibuat2 kerana keikhlasan orang yang kita sayang tu bukanlah kepura2an terhadap kita.

Wednesday, March 4, 2009

Adik - Beradikkah Kita???

Dunia kanak2 memang payah nak kita 'delete'kan dari kotak memori kita walaupun kita sekarang dah lewat menyusuri sempadan umur. Dunia kanak2 penuh dengan keseronokan dan keseronokan dan keseronokan dan keseronokan yang tiada penghujungnya bagi mereka. Bagi aku kehidupan alam kanak2, tiada apa yang nak difikirkan....yang perlu tahu hanyalah, apa yang aku nak main esok ??? Bangun pagi...mandi...pakai baju... sarapan lebih kurang...pastu apalagi, yahoooo.com.mainnnnnn....

Macam2 permainan yang boleh di'create'kan oleh budak2 zaman aku dulu. Main galah panjang, main dam, main lastik getah 'para', main guli, main ghurah, main kad gambar, main senapang kayu, main tutup botol, main tiup getah, main lastik burung, main gasing dan macam2 main yang ada masa umur antara 7 thn ke 9 thn...Bila umur antara 9 thn ke 12 thn dah mula mengenal bolasepak, takraw, pingpong, badminton yang semuanya ikut musim sesuatu kejohanan yang ada kat Malaysia waktu itu.

Tapi bagi aku, walau sehebat mana aku berkawan... dan sehebat mana permainan yang aku main dengan kawan2 aku waktu kecil ku...Yang aku letak No 1 adalah 'ADIK2' pompuan aku. Waktu kecil aku... hanya ada Aku, Yong, Nyah dan Kak Chik( adik2 lelaki 'sampai' lewat ) . Bagi aku, mereka inilah kawan2 terbaik aku selain kawan aku yang sedia ada. Hinggakan kawan2 aku merajuk kerana...aku pasti akan meninggalkan mereka dan 'permainan' apa sekali pun sebaik saja aku nampak atau dengar suara mereka memanggil " abanggg" tatkala mereka melalui kawasan aku sedang seronok bermain...pastu ada jer suara2 sumbang yang meng'dog'kan aku..."satgi mie mesti balik laa sbb adik dia mai!!"...aku tanpa lengah lagi ambil selipar terus balik rumah. Bagi aku senang je...kawan2 aku boleh cari beribu tapi adik2 aku hanya mereka saja yang aku ada.

Dunia aku adik-beradik memang menyeronokkan... dan aku seboleh2nya sebaik mungkin akan terus menggembirakan mereka hingga akhir hayat ku kelak. Bukan setakat dengan kawan2 saja yang aku 'create'kan permainan...tapi dengan adik2 aku pun sama jugak...selain permainan yang tersebut tadi, kami adakan permainan cari 'benda tersembunyi', nyanyi bersama2, main wayang kulit dari kotak 'colgate' sehinggalah ke permainan 'kentut kepai', dan aku yakin hanya kami saja yang tau permainan ini. Diantara kami berempat akan ada 2 puak dimana " Aku + Kak Chik " dan " Yong + Nyah ". Dan yang pasti kumpulan aku akan sentiasa kemenangan berpihak kerana aku...kan abanggg. Kami jarang bergaduh. Semua tu tinggal kenangan kini...

Berbalik kepada dunia kanak2 bagi generasi anak2 kami pulak. Bagi aku mereka tak kenal akan kenikmatan dunia kanak2 yang sebenarnya. Permainan yang pernah kami main dulu, tiada lagi dalam senarai dunia kanak2 mereka. Yang mereka tau PlayStation dan beskal. Mungkin zaman dah berubah!!! Anak2 aku kuat sangat bergaduh sesama adik-beradik tapi sekejap saja. Kekadang aku pelik dengan dunia mereka jika dibandingkan waktu aku sebaya mereka dengan adik-beradik aku. Apapun mungkin korangpun sama ngan aku juga tapi suasana yang berbeza. Apapun bagi aku, ' zaman kanak2 dulu' lebih menggamit memori untuk kita kenang jika dibanding ' zaman kanak2 sekarang '. Harapan aku hanya satu...Ya..Allah!! Kau berikanlah aku kekuatan dan kenikmatan untuk terus menyayangi adik2 aku..aminnn

Moral : Sejauh mana kita menyanjungi seorang kawan atau sahabat yang kita sayangi, ianya tak sama dengan ' kemanisan ' hubungan kita adik-beradik...aku...kan abanggg

Thursday, February 26, 2009

Warisan Remie Berterusan!!!

Muhammad Luqmanul Hakim & Muhammad Farhan Hakim

Rasa dah lama aku tak ber'blog'...nak kata sibuk dak juga buat masa sekarang, tapi mungkin aku tak berapa sihat sejak kebelakangan ini..almaklumlah dah berusia bukannya tua!!! Kali ini aku nak bercerita tentang anak2 lelaki aku yang meniti kehidupan remaja mereka selepas mereka melalui proses ' perkhatanan' pertengahan bulan Disember 2008 baru2 ini.

Luqman berusia 11 tahun dan Farhan berusia 9 tahun. Kedua2nya mempunyai perwatakan yang berbeza2, apatah lagi bagi aku kesemua anak2 aku ni memang tak sama dari segi paras rupa termasuklah anak perempuan aku jugak. Kalau sekali pandang memang orang tak kata yang mereka tu adik beradik, melainkan aku suami isteri terpaksa mengambil langkah membelikan pakaian yang sama tetapi berlainan warna.

Luqman sebagai abang mempunyai sifat yang suka membantu dan ringan tulang. Minat bersukan, tak kira apa jua tetapi lebih kepada bolasepak, sepak takraw, basikal, gusti dan semua sukan yang ekstrem. Suka menonton cerita yang bercorak aksi dan komedi, korang baru cakap ' Ong Bak ', dia boleh mengulas cerita tu seolah2 dia dah menontonnya berkali2...manakala kalau cerita lawak, paling suka cerita2 lawak P.Ramlee...kalau suruh bercerita tentang ' bujang lapuk ', kita akan merasakan yang dia tu ada sekali dalam cerita tu!! Kadang2 lebih 'kencing' dari yang betul. Cuma pesan aku, jangan biarkan 'Mr. Lookman' aku ni mula membuat pertanyaan nescaya korang akan menyesal!!! Memang kuat bertanya sehingga dia dapat apa yang dia nak tahu. Aku pernah sekali balik kampung satu keluarga, yang lain semua terbongkang tidur, sebaik saja keluar dari Tol Gambang...isteri pesan, " Hakim teman abah sembang, ibu nak tidur"...maka episod ngeri aku pun bermula. Korang percaya tak kalau aku katakan, budak ni mula bersoal jawab ngan aku dari Gambang hinggalah ke Slim River...berhenti hanya di Genting Sempah dan mula balik bersoal jawab selepas itu. Aku tanya dia, " Nape tak tidur? ". Jawabnya, " Kan ibu suruh Hakim teman abah, takut abah ngantuk.". Mudah mesra dengan siapa saja termasuklah mat indon ngan mat bangla. Kuat merajuk tapi mudah beralah kalau dipujuk. Kalau dulu marah bila sebut tentang awek, tetapi sekarang sejak ber'khatan' dah mula ada awek dan minat kat seseorang...chewahhh!!! Syabas anakku ko dah besar akhirnya. Walaumacamanapun tuhan ngan pelajaran jangan LUPA!!!

Yang seorang ni, lagi la pulak...Farhan seorang yang 'independent' sejak kecil lagi, susah nak dapat pertolongannya melainkan kipas dulu kao2 itupun belum tentu dia nak buat. Suka buat sesuatu perkara ikut kata hati dan dia rasa nak buat. Walau dah khatan, tapi cerita kartun tetap dihati...sebut saja SpongeBob, CatDog, Danny Phantom, Anak2 Sidek, Conan, Naruto dan yang terbaru Upin & Ipin pasti akan perebutan antara mereka adik beradik. Maka akan kedengaran jeritan, tangisan dan rungutan diantara mereka, maka akan hiruk pikuk satu rumah...inilah sebenarnya dunia hiburan bagi aku suami isteri. A'an nama timangannya, ( kalau tau dek Hakim, mau ditanya maksud timangan )...Mudah juga berkawan tetapi lagi mudah dapat lawan, beliau suka melindungi hak saudara maranya apatah lagi adik beradik jika dibanding ngan kawan2 dia. Paling pantang kalau orang pertikaikan tentang badan dan tabiat pemakanan dia. Korang boleh bayangkan la, dia cakap kat aku, " Abah...tahun ni A'an tak nak masuk sukan!!". Aku tanyakan sebabnya." A'an malas!!" tapi aku dapat buat andaian, bahawa dengan badan dia tu...memang angkat berat saja yang layak!!! Bila aku kata camtu, dia hanya gelak tapi dalam masa yang sama aku faham isi hatinya. Minat sukan ekstrem terutama Gusti. Tapi memang anak aku yang ini seorang yang lawak 'selamber land'.

Moralnya disini adalah setiap anak2 yang diamanahkan oleh Allah SWT mempunyai kelebihan masing2 dan sebagai ibubapa sepatutnya tiada apa yang sempurna melainkan kita sendiri yang mencorakkannya.

Tuesday, February 10, 2009

Selamat Ulang Tahun Sayang!!!

Aku tertawan akan senyuman mu
Yang mampu ku balas hanya kasih sayangku
Aku tertawan akan belaianmu
Yang mampu ku hamparkan hanya jiwaku
Aku tertawan akan keikhlasan hatimu
Yang mampu ku payungkan hanya cintaku


Ketahuilah oleh mu...

Sayangnya aku pada mu melebihi kata-kata terucap

Sayangnya aku tak mampu menidakkan kasih ku pada mu

Sayangnya aku yang cintanya tak akan hilang serinya


Aku tetap percaya akan ketentuan Ilahi
Sesungguhnya Allah telah mencipta sesuatu yang terbaik buat diri ku
Selamat Ulang Tahun Sayang



Memoir Seorang Abang!!!

Aku dapat cerita dari seorang teman. Aku tertarik memaparkan kepada kalian kerana ianya mengandungi satu mesej dalam erti kata hubungan antara adi-beradik. Walaumacamana pun, aku olah semula cerita ini mengikut kesesuaian .

Aku cuma ada seorang abang. Usianya empat tahun lebih tua daripada aku.Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar abah. Petang itu, pulang saja dari sekolah - abah memanggil kami berdua.Dia meminta aku dan abang berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan abah. “ Siapa ambil duit abah?” tanya abah bagai singa lapar. Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata abah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai. ” Baik,kalau tak mengaku,dua- dua abah rotan!” sambung abah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku. Tiba-tiba, abang menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, “ Abang yang ambil!”. Belum sempat abang menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh abang. Aku tergamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata abang tak tumpah. Setelah puas melihat abang terjelepok di lantai, abah merungut… “ kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan abah di luar kelak?”.Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap abang. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati.Namun abang cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk. Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar. Abang segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata “Jangan menangis dik,semuanya dah berlalu!”. Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela abang dan bercakap benar.
Tahun bersilih ganti, peristiwa abang dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Aku mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan abang pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti. Malam itu abah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama emak di ruang tamu. Aku terdengar abah berkata “Nor, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!” .“Tapi apalah maknanya bangga”. Aku terdengar emak teresak-esak. “Di mana kita nak cari duit membiayai mereka?”.Ketika itulah abang keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan abah dan emak seraya berkata, “Abah, abang tak mahu ke sekolah lagi!”. Perlahan-lahan abah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah abang dalam-dalam. Panggggg!!!.sebuah penampar singgah di pipi abang. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis. “Kenapa kamu ni? Tahu tak,kalau abah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, abah akan lakukan!”. “Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan…”. Aku memujuk abang tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak. “ Adik perempuan….biarlah adik yang berhenti.”Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu abang tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat… “ Adik! untuk dapat peluang ke Asrama Penuh bukannya mudah. Abang akan cari kerja dan kirim wang buat adik ".Apa lagi yang aku tahu selain meraung. Abah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk abah. Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa." Ros! Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!...Pemuda kampung? bisikku. “Siapa?”..Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak abang berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. “Kenapa sebut orang kampung, sebutlah abang yang datang!Sambil tersenyum abang menjawab “ Memang patut pun, dia orang kata cam tu...adik tengoklah pakaian abang ni. Apa yang akan kawan-kawan adik kata kalau mereka tahu aku ni abang, adik? Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian abang. Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, “Adik tak peduli apa orang lain kata”.Dari kocek seluarnya, abang keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, “ Dik, abang tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, abang beli satu untuk adik.”Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul abang dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu. “Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut adik balik”." Alah!! Abang kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka”.Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum abang. Kami berdakapan. “Sakit ke?”, aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya. “Tak! adik tahu tak ,semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh abang sepanjang masa. Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha abang untuk bekerja keras.” Apalagi aku menangis seperti selalu. Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada abang. “Kalau abang terima jawatan tu, apa kata orang lain?”, kata abang. “Abang takde pelajaran. Biarlah abang bekerja dengan kelulusan yang abang ada.Abang tak ke sekolah pun kerana adik”, kata ku memujuk. “Kenapa sebut kisah lama, dik?” kata abang ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.Abang terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah abah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, “Siapakah orang yang paling anda sayangi?”…Spontan abang menjawab, “selain emak dan arwah abah… adik saya !, katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati. “Semasa sama-sama kami bersekolah rendah dahulu setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, adik membuka kasutnya dan memberikannya pada saya , walaupun tak padan tapi...adik beria2 menyuruh saya memakainya, manakala dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar.Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan adik saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila. Sebaik abang tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap abang sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.

Moral : Jika tak dapat apa yang kita suka,belajarlah menyukai apa yg kita dapat dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..apapun Aku...kan Abanggg

Sunday, February 8, 2009

Raja Lawak Aku!!!

Aku kalau nak bercerita tentang 2 orang jejaka 'terperasan' kat atas ni memang tak cukup sehari mau makan masa sampai 2 tahun baru abis kot!! Kedua2 jejaka ini memang aku cukup kenallll...bak kata Aziz Satar, walaupun rupa mu tidak ku kenal, tetapi lobang hidung mu tetap menjadi pujaan hati kuuu...Begitu jugalah ngan mereka berdua ni... Mereka bukan setakat sepupu sepapat, saudara mara,rakan taulan,adik beradik...tapi bagi Aku...mereka ni lebih dari itu. Apatah lagi 'jejaka' yang bertali leher tu, memang dunia akhirat Aku tak akan lupa padanya. Beliau diibaratkan seorang 'Saudara dan Sahabat' terbaik yang Aku ada sehingga sekarang selepas Ah Tong tiada...Andai Aku ditakdir kaya suatu hari nanti....dialah antara yang akan Aku ingat. Insyaallahhhh...

Yang bertali leher tu, kami semua panggil dia...'Bapak' dan yang berbaju putih bergigi 'back hoe' adalah Sham yang Aku lebih mesra dengan panggilan 'Bob'... Mereka ni adalah adik beradik dan sepupu pada Aku, tetapi dengan mereka...Aku tak ngaku sepupu tapi Aku rela dipanggil adik beradik jika dibandingkan dengan sepupu sepapat yang lain laaa. Bagi Aku, sejak mereka di Kuantan, kami menjadi bertambah rapat walaupun Aku sememangnya rapat ngan Bapak sejak kecil lagi, sehinggalah kami meniti usia remaja bersama2...Aku tak suka dan tak minat nak dengar tentang keburukan Bapak dimata orang lain tapi bagi Aku....Bapak ni seorang yang cukup istimewa yang payah untuk Aku perkatakan tapi Aku tetap mengatakan dia seorang yang istimewa. Lain pulak ngan Bob, beliau agak 'nakal' sikit jika dibanding ngan Bapak...mempunyai 'masalah' tersendiri dan hanya dia saja yang boleh menyetelkannya. Tapi tatkala Aku rasa bosan dan borink yang amat, Aku pasti cari mereka untuk mereleasekannya...Bagi Aku dunia hiburan Aku ada kat mereka berdua, merekalah Raja Lawak Aku yang sebenarnya. Dan ada seorang lagi yang tiada dalam gambar, Aku senang memanggilnya 'Harun'. Mereka ni memang 'satu kepala' ngan Aku.

Apapun Aku berdoa agar suatu hari nanti mereka akan 'pulih' dari kehidupan mereka. Walaumacamana pun pandangan saudara lain terhadap mereka ini tetapi bagi Aku... mereka tetap 'adik beradik' Aku. Kita...adik beradik kan???

Moralnya di sini adalah kita senang menceritakan dan mencanangkan keburukan orang lain walaupun ianya hanya sekelumit saja, tapi kita payah nak ingat akan kebaikan orang lain terhadap kita selama kita bernafas.

Tuesday, February 3, 2009

Ujian Allah Agaknya!!!

Alhamdulillah...Aku masih lagi bersyukur keHadratNya kerana diberi ruang pernafasan untuk terus menghirup dan menikmati sisa2 kehidupan yang telah tertulis. Baru2 ini Aku rasakan ajal telah menyusul tiba tatkala Aku tiba2 terasa sakit yang amat sangat pada bahagian abdomen iaitu perut. Terasa macam dipulas2 dan diperah2,...sakitnya?? Tuhan saje yang tahu!!! Dalam waktu2 begini, Aku amat memerlukan orang2 yang tersayang berada di sisi Aku. Siapa orangnya?? Yang pastinya Aku perlukan Isteri, Emak, Adik2 dan Anak2 Aku. Kekadang Aku kesian jugak kat isteri Aku...Oh! Ya....Sebelum terlupa, Aku bersyukur pada Mu, kerana mengurniakan jodoh yang baik buat Ku...Bila terjadi sesuatu terhadap Aku, maka beliaulah yang akan sentiasa turut sama merasai penderitaan Aku tu. Aku akur akan diri,...Aku ni seorang yang agak degil dan liat untuk ke klinik. Berkali2 isteri Aku ajak ke klinik tapi Aku rasa masih mampu bertahan lagi akan kesakitan yang ditanggung. Tapi entah macamana Aku tetiba je wasiatkan pada isteri Aku seandainya sakit Aku berterusan....Aku redha akan apa yang akan dilakukan olehnya terhadap Aku. Akhirnya, isteri Aku mengambil keputusan menghubungi seorang yang tak akan Aku bangkang akan keputusan yang dibuat...iaitu Emak Aku. Tapi Aku sedia maklum, selain Emak Aku akan ada seorang lagi 'tersayang' yang tidak akan berlengah tatkala tau Aku demam apatah lagi sakit...iaitu adik Aku 'Nyah'....Sesungguhnya Aku sekali lagi bersyukur kepada Mu Ya Allah kerana mengurniakan Aku adik2 perempuan yang terlalu menyayangi Aku sebagaimana Aku menyayangi mereka sepenuh ikhlas hati Aku. Dengan kekuatan yang ada, Aku gagahkan juga menurut kehendak mereka untuk ke klinik...Isteri Aku hanya mampu tersenyum...terima kasih, wahai isteri ku kerana kau terlalu memahami akan diri ku ini...
Moralnya disini adalah kasih sayang adalah satu keperluan dalam 'kehidupan' yang dipinjamkan oleh Allah kepada kita. Nescaya, sakit atau musibah yang melanda kehidupan kita akan 'kebah' sedikit seandainya kita dikelilingi oleh orang2 yang kita sayangi samada ibubapa, adik2, anak2, saudara-mara maupun rakan - taulan. Yang pastinya semua itu adalah dugaan Allah terhadap makhluk ciptaanNya....betul ke ni???

Wednesday, January 28, 2009

Milik Siapa Wajah Ini???

Milik siapa wajah ini?? Seorang bijak pandai telah menghurai siapa pemilik wajah ini. Betul ke?? Katanya la kan...
Dia seorang yang sangat aktif dan dinamik.
Dia seorang yang cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
Dia seorang yang sangat menarik dan pandai menjaga diri.
Dia seorang yang punya daya mental yang sangat kuat.
Dia seorang yang suka diberi perhatian.
Dia seorang yang sangat pandai memujuk.
Dia seorang yang pandai berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
Dia seorang yang sangat berani dan tiada perasaan takut.
Dia seorang yang suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
Dia seorang yang beremosi cepat terusik.
Dia seorang yang pendendam.
Dia seorang yang mempunyai gerak hati yang sangat kuat. Dia seorang yang pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.



Ahh....Bagi Aku cukup mudah untuk men'describe' akan pemiliknya...
Seorang yang bagi Aku cukup bererti dalam kehidupan Aku seharian.
Seorang yang Aku rasakan terlalu memahami Aku selain isteri dan mak Aku.
Seorang yang Aku rasakan perlu setiap kali Aku dalam kesusahan.
Seorang yang Aku rasakan perlu setiap kali Aku jatuh sakit.
Seorang yang Aku perlukan andai Aku ada masalah.
Tapi Aku cukup risau seandainya 'Dia' tak muncul sehari dalam kehidupan Aku...sakit ke dia? demam kut? Atau dia mempunyai masalah? Sedangkan kami berdua sering bertukar2 masalah. Aku sanggup hilang harta, dari hilang 'wajah' ini yang sesungguhnya terlalu bernilai buat Aku. Dan Aku tak pernah lupa untuk mendoakan kebahagiaan setiap ahli keluarga Aku, tapi yang pasti namanya sentiasa terpahat dalam setiap episod doa yang Aku mohon kehadratNya. Beliau yang Aku maksudkan ini ialah Adik pompuan Aku yang bongsu, Kak Chik. Betul ker ni..wajah adik Aku??Kalau bukan ....Milik siapa wajah ini???



Tuesday, January 20, 2009

Pemimpin Atau Di Pimpin???

Aku secara peribadi laa memang suka sangat bila Barack Obama ni menjadi Presiden Amerika yang ke 44. Bukan apa, cuma aku ingin tengok akan perubahan yang dijanjikan terhadap pemerintahannya nanti. Apakah umat islam tidak lagi menjadi mangsa kerakusan pada manusia yang bertopengkan syaitan seperti George "The Shoes" Bush. Dan yang pastinya si syaitan ini akan fobia bila tengok kasut size 9....tah2 dia sendiri pun tak pakai kasut lagi selepas dilemparkan kasut pada hari2 terakhir pemerintahan
Dan yang pasti beliau akan dengki dengan seorang 'Tua' yang berilmu tinggi ini. Seorang ulama' dan berpendirian ISLAM yang tiada tolok bandingnya. Ramai dikalangan pemimpin sedia ada di Malaysia maupun seantero dunia, belum ada yang mampu menandingi ataupun menyainginya dalam segi pemerintahan. Ini kerana beliau sentiasa meletakan ISLAM di atas sekali dari semua segi. Itulah kelebihannya....Inilah yang Allah pandang pada seseorang yang bergelar PEMIMPIN ...dan bukannya Pemimpin yang diPIMPIN... Ah!! Persetankan semua orang yang hina, benci, meluat dan apa2tah lagi terhadap orang 'TUA' ini...tapi bagi aku dia layak di gelar 'KHALIFAH'...
Hidup!!! Tok Guru...Hidup!!! Tok Guru...Semoga Allah memberi tahap kesihatan yang baik kepada mu...aminnnn

Sunday, January 18, 2009

Untuk Mu Isteriku!!!


Seorang lelaki telah berumah-tangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan, kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.

Si isteri , adalah seorang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia, bertimbang-rasa dan rajin beribadah, ia juga adalah isteri yang taat dan setia kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anaknya.

Rumah tangga yang indah ini kekal sehingga kini hampir 12 tahun berlalu sudah. Si suami memohon kebenaran untuk berkata sesuatu terhadap isterinya... si suami meneruskan kata-katanya: "Demi Allah, tiada tuhan yang berhak disembah melainkan-Nya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia , wahai isteriku".

" Maha Suci Allah Ta'ala, sesungguhnya dirimu itu adalah sebaik-baik wanita bagiku, kerana kau sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan juga kau telah mendidik anak-anakku dengan sempurna sehingga kini. Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang dilakukan mu kepada diriku. Aku teringat sebuah hadith Nabi yang bermaksud;

"Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redho kepadanya pasti akan masuk ke dalam Syurga."

"Ketahuilah oleh mu, sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat ku gambarkan kepada umat manusia di luar sana betapa hebatnya kebahagiaan dan kegembiraan yang ku rasakan ini."

"Maha Suci Allah Ta'ala, aku memohon kepadaNya agar hidup ku terus disinari kegembiraan dan keceriaan yang berpanjangan selagi kau disisi, wahai isteriku..."

Kemudian disambut dengan linangan airmata yang mengalir halus membelai pipi si isteri tanda menyahut kesyukuran kehadrat Allah, agar apa yang diperkatakan oleh si suami akan diperkenankan oleh Allah yang Esa.

.

Wednesday, January 14, 2009

Ahli Sukan : Kebanggaan Umat!!!


Aku sekadar ingin berkongsi satu artikel yang aku terima dari seorang teman yang mencerita kan tentang kehebatan seorang umat Muhammad S.A.W yang begitu hebat dan wujud di kalangan umat akhir zaman.


Mohamed Aboutreika adalah nama yang tidak asing di dunia Arab, terutama dikalangan peminat bolasepak Arab. Beliau mungkin tidak terkenal dikalangan rakyat awam Malaysia yang lebih cenderung mengikuti perkembangan bolasepak Eropah. Tapi pada mata sebenar, beliau merupakan seorang tokoh ahli sukan yang harus dibanggakan dan dihayati kisahnya.


Aboutreika merupakan seorang pemain bolasepak kebangsaan Mesir. Melalui sepakan beliau, sudah dua kali Allah mengurniakan kemenangan kepada pasukan Mesir dalam Kejohanan piala negara-negara Africa (African Cup of Nations, ACN). Bahkan pada awal 2008 beliau telah diundi melalui International Federation of Football History & Statistics (IFFHS) sebagai pemain bola sepak paling popular di dunia.

Pada Januari 2008 lalu, sewaktu ACN di Ghana, dalam satu perlawanan kumpulan Mesir menentang Sudan, beliau telah menimbulkan kekecohan dalam dunia bolasepak dan Confederation of African Football (CAF) dengan satu adegan kontroversi, tapi sangat bermakna pada umat Islam.

Beliau yang menyarung jersey nombor 22 menjaringkan gol pertamanya dalam ACN lalu menyingkap jerseynya yang mendedahkan t-shirt yang dipakai di dalam dengan tulisan "Sympathize With Gaza ". Tindakan ini diambil dalam usaha membangkitkan kesedaran masyarakat terhadap Gaza yang ketika itu baru sahaja ditutup sempadannya dari semua arah dan disekat semua bekalan kemanusiaan oleh penjajah zionist Israel . Bahkan, penduduk Gaza dengan desperate terpaksa memecahkan benteng Rafah untuk tembus ke Mesir untuk mendapatkan bekalan.

Peristiwa di Stadium Ohene Djan, Accra , Ghana itu mengundang perhatian dunia. Pengadil menghukum Aboutreika dengan kad kuning. CAF memberi amaran kepadanya. Dunia bercampur-campur perasaan mengenainya. Reaksi dunia yang sebahagian besarnya mengecam tindakan Aboutreika ini cukup bertentangan. Sedangkan pada World Cup 2006 yang lalu, seorang pemain Ghana secara terbuka mengibarkan bendera Israel selepas menjaringkan gol, namun tidak dikenakan sebarang tindakan. Dia hanya perlu meminta maaf kerana mengusik isu sensitif kepada bangsa Arab. Aboutreika pula menerima pelbagai tohmahan dan amaran kerana dikatakan membawa mesej berunsur politik. Namun, Aboutreika terpaksa menjelaskan mesejnya lebih berupa humanitarian. Walaubagaimanapun, umat Islam tetap menjulangnya tinggi kerana berani menyuarakan perasaan umum umat Islam, berani menanggung risiko untuk saudara-saudarinya di Gaza , berani berseorangan menegakkan kebenaran.

Di Gaza, satu pertandingan bolasepak yang dianjurkan telah diberi nama Piala Aboutreika bagi menghargai tokoh tersebut yang peka dan memperjuangkan isu mereka (rakyat Gaza ) dan sanggup menghadapi kesusahan yang boleh menggugat kariernya.
Selain peristiwa "Sympathize with Gaza ", Aboutreika juga pada 2006 pernah menyingkapkan t-shirt dengan mesej "We Sacrifice Ourselves for You Prophet Muhammad" selepas menjaringkan gol pada ACN 2006. Mesej tersebut adalah respon berikutan lukisan karikatur zalim mengenai Nabi Muhammad S.A.W. yang diterbitkan media Denmark . Demikianlah Aboutreika sentiasa memainkan peranannya sebagai Muslim sejati dan bermaruah dalam memperjuangkan isu umat Islam.Secara realitinya, keberanian yang dimiliki Aboutreika dalam menyuarakan kebenaran kepada dunia perlu diambil iktibar oleh para pendokong Islam.

Aboutreika seorang yang terkenal kerana sentiasa akan bersujud syukur sebaik sahaja menjaringkan gol. Beliau juga dilaporkan sebagai seorang yang berakhlak mulia dan patuh kepada perintah agama. Disamping itu, beliau juga seorang yang bergiat aktif dalam kerja-kerja kemanusiaan, membasmi kemiskinan dan aktiviti-aktiviti social service yang lain. Dari sini kita boleh mendapat gambaran kecenderungan, prinsip dan kekuatan beliau yang unik. Melalui trademark sujudnya dan qudwahnya ini juga, terbaru dari Islamonline. net pada 24 Nov 2008, beliau telah pun menarik ramai rakyat Congo memeluk Islam. "..merupakan pendakwah Islam", menurut Mufti Congo , Sheikh Abdullah Mingala Lwaba.

Ahli-ahli sukan lain, terutama yang beragama Islam, seharusnya meneladani Aboutreika. Kerjaya sebagai seorang ahli sukan tidak patut memisahkannya dari tanggungjawab Islam. Kelebihan yang dimilikinya seharusnya ditujukan untuk keuntungan agama. Bahkan, kerjaya tersebut sepatutnya lebih mengeratkannya dengan Tuhan Pengatur segala keputusan, lalu dia mematuhi segala anjuran dan perbatasan yang telah ditetapkan Allah. Ini adalah satu saranan khusus buat atlet-atlet Muslim.

Kemenangan Mesir dalam Piala negara-negara Afrika awal 2008 lalu yang menang 1-0 ke atas Cameroon dalam perlawanan final. Biar melalui kejohanan dengan penuh kontroversi, namun gol tunggal kemenangan Mesir itu dijaringkan oleh, tidak lain tidak bukan, Mohamed Aboutreika! Tahniah di atas kejayaan yang berliku jalannya!

Kenapa saya suka sangat peristiwa "Sympathize with Gaza "? Kerana ia satu mesej dari seorang insan kerdil tapi berjiwa besar yang mencabar Israel , "perencana" perjalanan dunia hari ini. Ia satu mesej yang mengajak dunia peka dan mempersoalkan "kuasa" yang kebanyakan negara tunduk kepadanya. Aksi Aboutreika yang menyeru agar dunia peka terhadap Gaza merupakan peristiwa yang akan sentiasa terpahat dalam sejarah, walaupun ada pihak yang cuba memadamkannya. Carilah di Youtube atau apa2 web video, sukar untuk anda menemui video kejadian tersebut. Namun, ada video atau tidak, ada gambar atau tidak.. Pada bangsa Arab, Mohamed Aboutreika adalah wira. Pada gerakan Islam, beliau memberi inspirasi. Pada umat Islam, beliau merupakan tokoh. Pada rakyat Palestin, beliau adalah pejuang.Dan yang menjadi kemusykilan aku..adakah ahli sukan kita yang berugama islam mampu untuk menuruti jejak seperti Aboutreika ni???


Semoga Allah SWT memberkati dan menerima amalan beliau dan mengurniakan kesudahan yang baik buatnya.

Tuesday, January 13, 2009

Jangan Biarkan Hidup Anda Diselubungi Misteri!!!

Salam Benua untuk para sahabat & rakan taulan. Aku ingin berkongsi satu cerita yang aku dapat dari para sahabat aku yang ada di muka bumi ini. Agak mistik juga cerita ini. Walaubagaimana pun cuba kita renungkan dan.......ahhhh!!bacalah dulu...

Bumi merupakan alam nyata bagi membina perkampungan dan kediaman manusia. Namun disebalik pandangan mata kasar terdapat juga kejadian Allah,makhluk halus yang turut sama mendiami alam maya ini.Mereka bukan setakat hidup malah mempunyai naluri yang sama seperti manusia,mencari tempat kediaman yang sesuai dalam kehidupan .Sekiranya harta yang anda miliki menjadi pilihan mereka untuk lokasi kediaman,sudikah anda berkongsi ruang dengan mereka ? Ikuti pengalaman detik-detik ngeri yang dialami seoarang eksekutif sebuah firma perniagaan selatan tanahair mengharungi sedemikian.

Menurut Azman ,pengalaman diganggu mahkluk halus tersebut dialami ketika cuti akhir tahun persekolahan tahun lalu.Beberapa hari sebelum berlangsungnya pertunjukan bertaraf antarabangsa di Pulau Langkawi dan Sambutan Hari Raya Haji.Pada peringkat awal dia hanya menghantar ibu,isteri dan anak-anak balik ke kampung halaman di Arau,Perlis untuk menziarahi keluarga sempena cuti sekolah.Apabila keluarga sebelah isterinya membawa menjenguk Pulau Langkawi menyaksikan pertunjukkan pesawat dan kapal laut,keluarganya sibuk pula mahu turut serta.Kebetulan pula salah seorang iparnya telah membina chalet untuk penginapan pelancong di Pulau tersebut.Oleh kerana Azman tidak dapat meninggalkan kerjanya terpaksalah dia pulang ke Johor dan meninggalkan keluarganya bercuti lama di kampung halaman.Pada mulanya Azman merancang untuk bertolak pulang sebelah pagi.Tujuan utamanya adalah untuk mengelakkan masalah mengantuk apabila memandu seorang diri pada malam hari.Sebelum peristiwa itu,beliau hanya menggunakan lebuhraya tersebut untuk perjalanan jarak dekat.Jika perjalanan jauh pula mesti bersama kawan untuk bergilir-gilir memandu.Jadi tidaklah menghadapi masaalah mengantuk atau letih memandu seorang diri.Malang tidak berbau,pada waktu malam sebelum bertolak balik,kereta yang dipandunya terhumban ke dalam sawah.Peristiwa itu berlaku gara-gara dua ekor kerbau yang melintas jalan.Keadaan tanah sawah yang lembut dan lecak akibat hujan sebelah petang hari menyukarkan usaha mengeluarkan kereta tersebut.Semakin digerakkan mengundur ke belakang,makin dalam pula tayar bahagian hadapan terbenam ke dalam selut.Untuk meminta bantuan orang ramai bergotong royong pula agak sukar kerana hari sudah gelap.Akhirnya terpaksalah kereta tersebut ditinggalkan dalam bendang menunggu siang hari.Setelah berhempas pulas dari pagi dengan bantuan orang ramai,akhirnya kereta tersebut dapat dikeluarkan menjelang tengahari.Kerosakkan yang dialami tidaklah serius,hanya sedikit lekuk pada dinding,tercabut bumper bahagian hadapan dan nombor plat kenderaan tertanggal.Selesai membaiki kerosakan,pada sebelah petang barulah dia bertolak pulang dari rumah mertua.Walaupun sudah merasa sedikit keletihan,dikuatkan semangat untuk pulang.Dia tidak mahu pekerjaannya terganggu.Seboleh-bolehnya dia mahu mempertahankan rekod perkhidmatannya sebagai ' orang kepercayaan ' pihak atasan dipejabat.

Perjalanan dari rumah mertuanya hingga kawasan susur masuk ke Tol Juru berjalan lancar tanpa sebarang halangan.Jalanraya agak lapang kerana waktu itu bukan musim cuti perayaan .Sekitar jam 08:00 malam Azman tiba dikawasan terowong Ipoh . (TEROWONG MENORA) Di kawasan itulah detik pertama dia mengalami gangguan.Sebaik sahaja memasuki terowong, Azman tersentak.Telinganya menangkap suara memanggil " Abang ! Abang ! " .

Suara wanita,halus dan lunak ! .Suara siapa memanggilnya dalam kegelapan malam di kawasan terowong begitu. Azman begitu pasti bahawa dia tidak berkhayal. Di keluarkannya telefon bimbit dari saku untuk melihat kalau-kalau suara itu datang dari telefon bimbitnya.Tidak ada tanda panggilan.Suara yang baru didengar sebelumnya bukan suara yang tersimpan dalam memori telefon bimbit,suara itu amat asing baginya.Dia tidak pernah menyimpan nada sebegitu dalam telefon bimbitnya.Radio kaset kereta mengalunkan irama lagu hit Hindustan.Mustahil ada selingan suara mel ayu dalam alunan lagu tersebut.Tingkap kereta juga bertutup rapat.Tidak mungkin ada suara dari luar menerjah masuk. " Abanggggg ! " kali ini suara itu muncul lebih manja dan menggoda. Azman melihat cermin sisi.Jalanraya lengang,kosong,tidak ada sebarang kenderaan dibelakang.Sesekali ada juga kenderaan dari arah bertentangan menderu laju membelah kepekatan malam.Hatinya mula berdebar . Sah ! ada sesuatu sedang mengganggu perjalanannya.Lagu Hindustan yang sedang berkumandang dihentikan.Kumat-kamit mulutnya membaca Al-Quran yang dihafal.Tanpa sedar had kelajuan kenderaan semakin bertambah.Kalau boleh dia mahu cepat-cepat meninggalkan kawasan lebuh raya sunyi tersebut.Menghampiri kawasan Gua Tempurung satu gangguan lagi dialaminya.Terlihat sesusuk tubuh manusia melintasi jalan lalu berdiri menahan kenderaannya.Susuk tubuh seorang perempuan.Bajunya kusut masai,compang-camping berlumuran darah.Tentunya bukan hantu bisik hati kecilnya kerana biasanya susuk tubuh hantu yang diketahui berpakaian putih,baju labuh mirip seperti fesyen pengantin cina.Mungkin wanita tersebut terlibat dengan kemalangan bisiknya.Hampir-hampir dia memberhentikan kenderaannya tetapi fikirannya pantas menangkap sesuatu yang tidak kena.Tentunya dia bukan manusia biasa !

.Manusia biasa tidak mungkin dapat melintas jalan dengan pantas seperti terbang sebelum menahan keretanya.Spontan kakinya menekan pedal minyak,memecut laju meninggalkan kawasan itu.Suara perempuan mengilai-ngilai mengisi ruang malam kedengaran sebaik sahaja dia memecut laju meninggalkan wanita berbaju kumal berlumuran darah tersebut.Dalam situasi ketakutan tangannya memaut stering mengelak sesusuk tubuh yang terbaring di jalan.Ya Allah ! pekiknya kemalangan ngeri.Bukan satu,dua tetapi berbelas-belas tubuh berlumuran darah bergelimpangan ditengah jalan.Mayat-mayat bergelimpangan dengan darah mengalir memenuhi jalanraya.Ada pula yang sudah bertutup dengan kain kapan.Bunyi Hon kuat diiringi suara brek dari arah belakang mengejutkannya.Ternyata dia masih bernasib baik kerana sebua bas ekspress yang laju datang dari arah belakang masih mampu dikawal dari merempuh keretanya.Cepat-cepat dia memaut stering ke kiri.Tindakan pantasnya menyebabkan dia melanggar sekujur tubuh yang sudah berbalut kain kapan terbaring di jalan.Tetapi aneh ! kenderaannya tidak melambung seperti sewajarnya bila melanggar tubuh kaku tersebut.Hanya seumpama merempuh kabus semata-mata ! . Ayat suci Al-Quran terus dibacanya berulang ulang kali.Bas ekspress yang tadi hampir merempuhnya memotong dan membunyikan hon sekali.Tidak pasti adakah tanda marah atau peringatan.

Azman balas dengan Hon sekali juga.Tubuhnya gementar.Jantungnya berdebar.Terasa menyesal pula dalam hati kerana menolak pelawaan saudara mara untukbercuti di utara.Mudah-mudahan janganlah ada petaka lain menggganggu dalam perjalanan seterusnya.Itulah doanya dalam hati sebelum membelokkan kereta di salah sebuah kawasan Rawat dan Rehat ( R & R ) yang paling hampir.Di situ dia menunaikan Solat Maghrib dan Isyak secara Jamak dan Qasar.Selepas mengisi perut dengan roti bakar dan kopi O panas dia masuk ke kereta semula untuk menyambung perjalanan.

Ketika menghidupkan enjin kenderaan,datang seorang lelaki mengetuk cermin kenderaannya. Azman menurunkan cermin kenderannya untuk mengetahui maksud kedatangan lelaki itu.Riak kehairanan tidak dapat di buang dari wajahnya kerana sebelum ini memang dia tidak pernah mengenali lelaki tersebut . "

Lain kali kalau mengantuk bawa berehat Bang.Tidur dulu ! Bahaya abang memandu macam tu.Abang bawa kereta ke tengah,ke tepi kat kawasan Gua Tempurung tadi tu,nasib baik saya sempat brek ! kalau tidak , kereta abang dengan bas-bas saya berangkut ke balai malam ni...." .Kata lelaki itu dengan nada agak keras.Tahulah Azman bahawa lelaki tersebut merupakan pemandu bas ekspress yang hampir merempuhnya di kawasan Bukit Tempurung sebelumnya . " Maaflah...saya bukan sengaja. Saya mengelak mayat-mayat tadi tu,tak perasan saya ada kenderaan belakang.."Jawab Azman . " Mayat ? Mayat apa ? Mana ada Mayat ..Abang memandu dalam mimpi tak ...." Lelaki itu menyoal dengan nada hairan.Jelas apa yang dilihat dan dielak bersungguh-sungguh sepanjang kawasan Bukit Tempurung tersebut adalah ilusi Azman semata-mata. " Kawasan tu memang keras Bang.....Ramai orang N ampak macam-macam dekat situ.Dalam tahun 90 an dulu ada tanah runtuh di situ.Banyak makan Korban.Mungkin Roh dia orang berkeliaran.Kalau boleh elakkan dari memandu sorang-sorang kat situ....." .. N asihat pemandu bas tersebut sebelum meninggalkan Azman . " Gangguan yang menimpa saya tidak habis setakat itu sahaja.Sepanjang perjalanan saya terus di ganggu.Cuma tidaklah sehebat ketika melalui kawasan Bukit Tempurung.Kadang-kadang ada bau kemenyan,bau wangi bunga,bau busuk hanyir.Kadangkala saya dengar orang memanggil tetapi bila saya dengar betul-betul suara itu hilang.Tak tahu nak buat apa lagi.Macam nak tinggalkan kereta saya kat tepi jalan dan balik naik bas sahaja malam itu ......." , Mohd Azman bin Wahid ,35 menceritakan pengalamannya. " Akhirnya saya cakap sorang-sorang,kuat-kuat...! Kalau kau nak tumpang,tumpanglah ! Jangan kacau aku.Barulah aman sikit. Ada masa saya dengar suara budak-budak bergurau,berkelahi sesama sendiri. N ampaknya bila dah kena " WARNING " jangan buat kacau,dia bawa anak beranak dia pula menumpang kereta saya !". " Bau bermacam-macam tu tidak terus mengganggu saya.Sudah sampai rumah selang satu dua hari bau busuk,kemenyan,bunga rampai terus menerus mengganggu saya lagi.Bukan sahaja saya,tetapi kawan-kawan yang menumpang kereta terhidu sama.Balik dari Langkawi,keluarga saya pun terhidu sama.Setiap kali naik kereta,anak saya ayik mengadu bau busuk,bau kemenyan..." ..

Dengan nasihat kawan-kawan,akhirnya saya bawa kereta saya berjumpa seorang tua di Pekan Gelang Patah,Johor.Akhirnya masalah itu dapat diatasi.Dia ajak saya sama-sama baca Ayatul Qursi dan Ayat Empat Qul pada setengah baldi air.Selepas itu tak tahulah doa dan bacaan apa dia bacakan waktu merenjis dan menjirus kereta saya.Kalau tengok sekali macam dia berinteraksi dengan makhluk dalam kereta saya......" . " Orang tua yang saya jumpa tu cakap lebih kurang macam ni lah ........ " Wak tengok-tengok makhluk itu bukan dari kawasan Gua Tempurung ! . Sebelum balik Johor engkau ada tinggalkan kereta dalam sawah kan ? ! Waktu itulah makhluk itu masuk mendiami kereta engkau,bukan satu tetapi sekeluarga.Makhluk itu rasa selesa dan serasi nak jadikan kereta ni rumah baru mereka.Anak-anak dia pun rasa seronok sama.Kalau kamu terlibat dalam nahas kat Bukit Tempurung itu kelmarin memang beraya sakanlah mereka dalam rumah baru ! Nasib baik kamu dapat kawal diri masa memandu...." . " Bau macam-macam dalam kereta engkau ni sebenarnya bau keluarga makhluk itulah.Anak beranak syaitan ini ada macam-macam bau.Ada bau kemenyan,bau bunga kenanga,bunga rampai,hamis macam usus ayam. Tetapi jangan bimbanglah,wak dah usir mereka balik kat tempat asal mereka.Wak cakap kamu dan sekeluarga tak sanggup berkongsi rumah kediaman dengan mereka." . " Selepas ini kalau naik putarkan sama ayat-ayat Al-Quran.Jangan asyik putar lagu Hindustan memanjang.Makhluk macam itu suka dengan bunyi-bunyian,muzik,paluan gendang, sebab itu kereta kamu ini menjadi pilihan keluarga mereka ! " . " Begitulah pengalaman saya yang terjadi dalam bulan Disember yang lalu."

Kisah yang diceritakan oleh Azman ini seharusnya menjadi iktibar buat kita semua.Kita tidak harus melekakan diri dengan hiburan semata-mata dalam kehidupan sementara di dunia ini.Selain dari menjaga hubungan dengan manusia kita wajib meyakini kewujudan makhluk halus sebagaimana maksud firman Allah didalam Al-Quran . Dan yang pasti...jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri!!!