Sunday, February 21, 2010

Anak Derhaka!!!

Salam untuk semua...dah terasa lama tidak ber'blog', rindu laa pulak. Kali ni aku nak bercerita tentang seseorang yang wajib kita IDOLAkan dan bukannya 'Lady Gaga'...yang aku maksudkan adalah orang yang kita panggil 'Emak', 'Ibu', 'Mama', 'Bonda', 'Umi', 'Amma', 'Mami' dan bermacam2 lagi panggilan terhadap orang yang melahirkan kita ke muka dunia ini. Hari ini aku rasa nak bercerita tentang nama keramat ini lagi iaitu 'EMAK'.

Malam jumaat baru2 ini, aku entah macamana tertarik untuk menonton rancangan 'Semanis Kurma' yang dihoskan oleh ustazah Bahayah dan suaminya. Dan yang membuatkan aku lebih melekat untuk menonton adalah kerana tajuknya 'ANAK DERHAKA'. Manakala tetamu jemputan pula adalah Dr Fazley ( penyanyi n motivator ) bersama emaknya. Aku pun memanggil anak2 lelaki aku tanpa anak pompuan yang telah masuk tidur awal untuk bersama2 aku n isteri untuk menonton bersama2. Banyak juga ilmu yang aku dapat pada malam itu. Aku menjadi sebak, bila saja ustazah bercerita tentang pengorbanan seorang ibu( janda ) dalam membesarkan anak2nya seramai 5 orang sehinggalah kesemuanya menjadi manusia sepertimana yang beliau harapkan. Tetapi akhirnya ibu tua itu meninggal dunia seorang diri di rumah yang telah disewa oleh anak2nya kerana masing2 lepas tangan tidak mahu membela ibu mereka sendiri yang sakit ketika itu.

Betullah kata orang bijak pandai, 'seorang ibu sanggup membela 11 orang anak walau sesusah mana hidupnya, tetapi belum tentu ada diantara 11 orang anak sanggup membela seorang ibu??'. Aku setuju dengan pendapat Dr Fazley, kenapa anak2 sekarang menjadi 'Anak Derhaka'?

"Kurang perhatian keluarga, Kurang didikan agama
dan Lupa asal usul keluarga"

Kesemua perkara diatas telah dikupas satu persatu oleh Dr Fazley, dan kesimpulan yang aku dapat buat adalah anak2 sekarang mudah sangat melupakan dimana sepatutnya kita letakan kedudukan ibubapa kita. Ustazah bercerita lagi, tentang seorang sahabat di zaman Rasullullah S.A.W yang mengadu tentang susah payah beliau menjaga ibu yang sakit tenat dan tak2 mati lagi sedangkan beliau adalah seorang yang taat perintah Allah dan baik budi pekertinya. Maka diceritakan kepada beliau, Allah paling benci dan akan memalingkan muka kepada anak2 yang derhaka terhadap kedua orangtuanya diakhirat kelak. Maka sahabat tadi menangis dan disuruh memohon ampun terhadap ibunya.Seorang sanggup mendoakan ibunya mati cepat kerana dah lama menjaganya tetapi seorang sering mendoakan anak2nya.

" Ya! Allah...Kau panjangkan umur anak2ku dan kau permudahkanlah kehidupan anak2ku dan jadikanlah mereka anak2 yang soleh dan solehah"

Aku percaya akan kekuasaan Allah setiap apa yang kita minta pasti akan ditunaikan samada cepat dan lambatnya saja. Aku pernah memohon untuk merasai setiap penderitaan yang Emak aku rasai dan ambillah setiap saat nafasku dan diberikan kepada emak ku kerana diwaktu ini aku lebih memerlukan emakku lebih dari segala2nya. Dan kini alhamdulillah aku dapat menanggung sedikit bebanan kesakitan yang emak aku tanggung selama ini.

" Sesungguhnya aku redha ya! Allah. Aku tak sanggup kehilangan satu lagi keberkatan Allah terhadap aku iaitu DOA dari seorang EMAK..."

Aku sentiasa memohon kepada Allah agar memberi aku kesabaran dan kekuatan untuk terus menyayangi kedua ibubapa ku. Aku tak nak jadi 'Anak Derhaka'....

Aku...kan Abanggg : # Terima kasih buat isteri kerana memahami akan diri aku yang bergelar 'Anak Emak'....

2 comments:

sukiman said...

tiada di dalam dunia cinta semurni mama...tiada di dalam dunia kucintai sebagai mama...

ibubapa yang bertuah adalah ibubapa yang betul-betul disayangi anaknya...bukan ibubapa yang anak-anaknya berjaya material...

avanzagold said...

kekadang sebagai ibubapa pun lupa akan tanggungjawab mereka...

apapun tima kasih buat sukiman kerana memberi satu 'ILMU' buat abang untuk terus bergelar 'ABAH' kepada anak2ku...