Tuesday, January 19, 2010

Gula Oh Gula

Dah lama rasanya tak ber'blog'...mungkin tiada apa yang nak diceritakan ataupun mungkin aku tersibuk atau buat2 sibuk baru2 ini. Tapi minat untuk ber'blog masih berbara. Satu isu yang orng ramai duk bercerita sekarang ni tentang kenaikan harga sesetengah barang keperluan seharian terutamanya minyak petrol dan yang terbaru adalah GULA. Kekadang nak tergelak pun ada....ya la..gula naik 20 sen dah kecoh satu malaya seolah2 kerajaan sememangnya nak menyusahkan rakyat..cepat sungguh melenting!!! Macam tu la jugak bila petrol naik harga, pun melompat macam tak cukup tanah!!! Bermacam2 kempen yang aku dengar...KITA BOIKOT GULA!! KITA BOIKOT PETRONAS DAN SHELL, JANGAN ISI MINYAK...BAIK JALAN KAKI!!! Tapi bagi aku la..semua ni keperluan bersama iaitu kegunaan satu keluarga...xkira yang dah kahwin ke atau belum. Tapi yang aku pelik bila harga rokok naik 100% - 200%, semua buat senyap je...bagi aku gula sekilo RM 1.60 tapi guna lebih 4 - 5 orang walaupun tak sampai 1/2 bulan...Tapi yang aku tahu rokok paling cikai pun RM 3.00 bagi 20 batang dan yang branded pun dalam RM 10.00 bagi 20 batang jugak. Tapi yang jadi masalah ianya kegunaan seorang diri selama 2 hari paling lama. Cuba bayangkan kalau duit rokok tu boleh dialirkan ke aliran yang betul, mungkin kita tak melatah setiap kali kenaikan harga kut!! Tapi...entahlah selagi bergelar MANUSIA ianya pasti merungut. Jangan marah wahai sahabat2!!!

Aku...kan Abanggg : # Baik hisap rokok banyak2, insyaallah kalau ada rezeki pastu mati cepat, tak payah ambil tahu tentang kenaikan harga barang2. Aminnn

No comments: