Tuesday, February 3, 2009

Ujian Allah Agaknya!!!

Alhamdulillah...Aku masih lagi bersyukur keHadratNya kerana diberi ruang pernafasan untuk terus menghirup dan menikmati sisa2 kehidupan yang telah tertulis. Baru2 ini Aku rasakan ajal telah menyusul tiba tatkala Aku tiba2 terasa sakit yang amat sangat pada bahagian abdomen iaitu perut. Terasa macam dipulas2 dan diperah2,...sakitnya?? Tuhan saje yang tahu!!! Dalam waktu2 begini, Aku amat memerlukan orang2 yang tersayang berada di sisi Aku. Siapa orangnya?? Yang pastinya Aku perlukan Isteri, Emak, Adik2 dan Anak2 Aku. Kekadang Aku kesian jugak kat isteri Aku...Oh! Ya....Sebelum terlupa, Aku bersyukur pada Mu, kerana mengurniakan jodoh yang baik buat Ku...Bila terjadi sesuatu terhadap Aku, maka beliaulah yang akan sentiasa turut sama merasai penderitaan Aku tu. Aku akur akan diri,...Aku ni seorang yang agak degil dan liat untuk ke klinik. Berkali2 isteri Aku ajak ke klinik tapi Aku rasa masih mampu bertahan lagi akan kesakitan yang ditanggung. Tapi entah macamana Aku tetiba je wasiatkan pada isteri Aku seandainya sakit Aku berterusan....Aku redha akan apa yang akan dilakukan olehnya terhadap Aku. Akhirnya, isteri Aku mengambil keputusan menghubungi seorang yang tak akan Aku bangkang akan keputusan yang dibuat...iaitu Emak Aku. Tapi Aku sedia maklum, selain Emak Aku akan ada seorang lagi 'tersayang' yang tidak akan berlengah tatkala tau Aku demam apatah lagi sakit...iaitu adik Aku 'Nyah'....Sesungguhnya Aku sekali lagi bersyukur kepada Mu Ya Allah kerana mengurniakan Aku adik2 perempuan yang terlalu menyayangi Aku sebagaimana Aku menyayangi mereka sepenuh ikhlas hati Aku. Dengan kekuatan yang ada, Aku gagahkan juga menurut kehendak mereka untuk ke klinik...Isteri Aku hanya mampu tersenyum...terima kasih, wahai isteri ku kerana kau terlalu memahami akan diri ku ini...
Moralnya disini adalah kasih sayang adalah satu keperluan dalam 'kehidupan' yang dipinjamkan oleh Allah kepada kita. Nescaya, sakit atau musibah yang melanda kehidupan kita akan 'kebah' sedikit seandainya kita dikelilingi oleh orang2 yang kita sayangi samada ibubapa, adik2, anak2, saudara-mara maupun rakan - taulan. Yang pastinya semua itu adalah dugaan Allah terhadap makhluk ciptaanNya....betul ke ni???

2 comments:

GEODAIA said...

btol...btol..btol...i agree with u bang...bile kite saket & keseorangan, saket tu akan btambah saket...tapi bile yang tersayang ade di sisi.. dia/mereka lah yang jadik sebahagian penawar kesaketan tu...

Mc Zue said...

abang.. syahdunya statement abang ni..apapun zue memang setuju..kasih sayang memang tidak ada galang gantinya dan tidak boleh dibuat2..