Tuesday, June 24, 2008

Aku Hormat , Aku Sanjung????

Aku nak bercerita tentang seorang hamba ALLAH yang aku hormati selepas Tuan Guru Nik Aziz dan selain dari KELUARGA KU sendiri. Aku pun dapat cerita ini dari email seorang teman. Aku rasa ianya patut dikongsi bersama untuk tatapan kita. Sama2 kita fikir dan renungkan samada ianya layak bergelar PEMIMPIN.
"Di sini saya ingin kongsi sedikit CERITA BENAR tentang sejarah hidup Tun di waktu kanak2, sekitar umur 7 ke 10 thn. Betapa ketika itu sejak dari kecil lagi azam dan cita2 beliau membara dan jadi kenyataan.. benar lah kata org, pemimpin itu dilahirkan. ALLAH telah turunkan rahmat di bumi kita ini.

Kisah pendek ini di ceritakan sendiri oleh nenek saya yg juga teman karib kepada kakak2 Tun. mereka berjiran dengan keluarga Tun. Kalau keluarga Tun tinggal di belakang kilang ais, Jln Pegawai Seberang Perak. Nenek saya di lorong Nyior Setali (lorong bersebelahan) . Pastinya Tun juga masih ingat pada rumah keluarga kami yg sering menjadi tempat persinggahan Tun ketika balik mengaji quran. Keluarga TOK MAT KELIAN, anaknya bernama Jahora (teman kakak Tun).

Tun dibesarkan dlm keluarga sederhana dan berpendidikan. seperti semua sedia maklum arwah bapanya guru besar Kolej Sultan Abd Hamid. seorang yang tegas , bervisi tetapi penyayang, semua anak2nya amat takut dan hormatinya. Itu juga menjadi asas kepada keperibadian Tun. ( di hormati, ada vision,tegas, penyayang juga ditakuti.) Yang menariknya disini ketika setiap kali Tun nak ke kelas alqurannya atau ke kedai etc, bila melalui rumah Tok Mat Kelian, beliau akan dipanggil utk singgah minum, borak, bermain etc... beliau sering jadi perhatian penduduk kg kerana kepetahan dan kebijaksanaan. pada umur 7-10thn, mampu bergaul dgn semua golongan dan lapisan umur. NAMUN BELIAU AKAN HANYA SINGGAH BILA WAKTU PULANG SAHAJA, BILA SEMUA URUSANNYA SELESAI..

Disini juga telah terbukti bahawa prinsip hidupnya telah bermula dan dipegang teguh. Lazimnya Tun bila ke kelas alquran akan bersarung atau menyimpang kain tersebut dan yg lucunya songkoknya sering dipakai melintang... Tapi tahukah semua, apabila setiap kali diaju soalan tentang cita2nya:

"DET BILA BESAQ NANTI NAK JADI APA?"
(" DET BILA BESAQ NANTI NAK JADI DOKTOR, NAK JADI MENTERI...NAK TOLONG ORG...")

YA ALLAH, kau peliharalah insan ini. berkatilah hidupnya dunia akhirat... amat terharu hati ini bila diceritakan oleh nenek aku. Bergenang air mata.

KITA...?Tatkala dewasa ketika jadi doktor dan buka KLINIK MAHA di Alor Star, pesakit yg susah dari luar bandar tidak dikena bayaran, pesakit ulangan juga sama. Malah org miskin diberi duit tambang balik lagi..."

"WHAT A NOBLE MAN..."
P/S : Akhirnya aku hampir mengenali insan yang bernama TUN DR MAHATHIR MOHAMAD, tapi adakah dia boleh aku sebariskan bersama Tuan Guru Nik Aziz yang bergelar Khalifah Di Muka Bumi ini?????kuang...kuang...kuang.....????Ahhhhhhhh konfiussss...

No comments: